17 Haziran 2025 Salı

Anthony Reid hayatını kaybetti / Anthony Reid passed away

Mehmet Özay                                                                                                                             17.06.2025

Son yarım yüzyıldaki çalışmalarıyla Güneydoğu Asya tarihine damgasını vuran tarihçilerden Anthony Reid (1939-2025) vefat etti.

Reid’in toprağı bol olsun diyerek başlamak istiyorum...

Aslen Yeni Zellanda’lı olan Reid Hoca, 1960’lı yılların ortasından itibaren, farklı ülkelerdeki akademi kurumlarında çalışmalar yürütmüş ve emekliliğinin ardından, Canberra’da çalışmalarına devam etmekteydi.

Vefat haberi, kısa sürede bize ulaştığında, önemli bir bilim insanının, gayet önemli bir tarihçinin vefatından ötürü gayet büyük bir üzüntü duymuştum.

Kısa denilebilecek süre önce kendisiyle e posta ile yazışmış, bunun öncesinde de, Kuzey Sumatra Üniversitesi işbirliğiyle düzenlenen bir online programa davet etmiştik.

İlerlemiş yaşına rağmen, akademik ilgisi ve çalışmaları devam eden Reid Hoca, programa katılmaktan memnun olduğu kadar, artık onun tanık olduğu nesilden sadece bir tek kişinin bulunduğunu da, (Prof. Budi) ifade ederek hem, kendi bireysel tarihine sembolik olarak ışık tutmuş hem de, kendisinden sonra gelen neslin akademik oturumun konusuna olan ilgisinden memnuniyetini dile getirmişti.

Reid Hoca’yı nasıl, nerede tanıdığıma ve ilintili konulara, ilerleyen süreçte tamamlanacak olan anı çalışmalarımda bahsedeceğim...

Son birkaç yıl

Son birkaç yıla bakarsak... Reid Hocayla son dönemde haberleşmemizde, Açeli birkaç akademisyen dostun çabası ve yardımı olmuştu.

Reid’i iki yıl önce evinde ziyaret eden Açeli dostlar eşinin rahatsızlığını aktarmış ve Reid’in bir yandan eşine bakmakta bir yandan da, emeklilik günlerine rağmen, çalışmalarına devam ettiğini ifade etmişlerdi. 

Ancak, Reid Hoca, yakalandığı kanser hastalığından kurtulamayarak, 8 Ağustos günü sabat saat 4 sularında vefat etti.

İyi insandı... Gayet iyi bir akademisyendi...

Bunu bize söyleten, kendisiyle hasbel kader yüz yüze görüşmüş olmak, tertip ettiği konferanslara katılmak, kendisini birkaç programa davet etmek ve nihayetinde, yazışmak suretiyle irtibatı devam ettirmekten kaynaklanan kısa ancak anlamlı bir durum bulunuyor.

Bunların ötesinde, kaleme aldığı sayısı yüzlerle ifade edilebilecek kitap, makale vb. çalışmalarına bugüne kadarki çalışmalarımızda başvuru kaynağı olarak yer verdiğimizi ve halen ilgili çalışmalarımız için Reid Hoca’nın eserlerinin göz ardı edilemez olduğunu da eklemeliyim.

Tarihçi ve tarih inşası

1939 doğumlu Reid’i tarihçiliğe ve Güneydoğu Asya toplumları tarihine iten saiklerden biri kanımca, babasının mesleğinden mütevellid küçük yaşından itibaren bölgede bulunmasıdır.

Yeni Zelanda dışişleri mensubu olan babası 2. Dünya Savaşı’nın ardından, uluslararası bir kurumun  görevlendirmesiyle Cakarta’da çalışmalarını yürüttüğü yıllar, Reid’in erken çocukluk yıllarını Endonezya’nın başkenti Cakarta’da geçirmesi anlamına gelir.

Reid’in ailevi, bireysel tarihinin onun gelecekte edineceği meslek ve hayatını adayacağını alanı belirlemesinde bir rolü olduğunu düşünüyorum.

Reid’in tarihe ve tarihçiliğe olan ilgisinin, 60’lı yılların ortalarına doğru, Cambridge Üniversitesi tarih bölümünde doktorasını tamamlamasıyla, bir mesleğe doğru evrildiği söylemek mümkün.

Doktora tezini Kuzey Sumatra’da ‘sosyal devrim’ konusunu işleyen Reid, erken çocukluk yıllarını geçirdiği Cakarta’nın ardından, doktora öğrencilik yıllarında Endonezya’nın bir başka bölgesinde, bir başka can alıcı coğrafyasında bölge tarihini yeniden inşa etmekle meşguldü.

Reid’in, Endonezya ile olan bu bağının tarihsel bir şans olarak değerlendirmek kadar, belli bir dönemin ardından, bilinçli bir seçim olduğunu ileri sürmekte mümkün.

Öyle ki, yukarıda dikkat çektiğim Cakarta, Kuzey Sumatra bağlamında ve genel itibarıyla, Endonezya’nın 1960’lı yıllarda sadece Güneydoğu Asya bölgesinde değil, küresel olarak gayet önemli bir aksda yer aldığını hatırladığımızda kanımca, İngiliz yüksek öğretim sisteminin yönlendirmesinin de içinde olduğu süreçlerde, kendi kasıtlı ve niyetli seçimiyle Endonezya üzerine çalışmış olduğunu söylemek abartı olmayacaktır.

Universiti Malaya

Reid Hoca’yı Güneydoğu Asya’ya bağlayan bir diğer önemli sürecin doktorasını vermesinin ardından, genç bir akademisyen olarak Kuala Lumpur’da, Universiti Malaya’da çalışmalarına başlamasıdır.

O dönem, Batı’da öğrenim gören Batılı tarihçilerin bölgedeki akademi çalışmalarını yürütmelerinde Universiti Malaya’nın önemli bir rolü olduğunu söylemek gerekir.

1957 Malaya Federasyonu’nun bağımsızlığını ilânıyla birlikte, İngilizlerin Singapur’da kurdukları Malay Üniversitesi Kuala Lumpur’a taşınması bir yandan, bu üniversitenin görece kayda değer bir tarihi olduğunu ve öte yandan da, yeni bağımsız bir ulus devlet olarak Malaya’da alt yapı şartlarının elverişliliği ile açıklamak mümkün.

Bu tarihi-entellektüel yapıya, Üniversite’nin bugün halen ayakta olan bazı binalarında tanık olmak, hissetmek mümkün...

Reid de, bu sınıflamaya giren akademisyenler arasında yerini aldı.

Kanımca, Malaya’nın İngilizlerden mütevellit var olan görece gelişmiş alt yapısı kadar, Malaya Yarımadası’nın Güneydoğu Asya’nın diğer bölgelerine erişimdeki stratejik kolaylığı diğer benzeri akademisyenler gibi, Reid’in de çalışmalarını yürütmesinde kolaylık sağlayan bir sistemi oluşturuyordu.

Reid Hoca’nın doktora çalışması için kütüphane tarihçiliği yapmadığı, aksine bir sosyal tarihçi titizliğini sergileyerek sahada, dönemin aktörleriyle birebir görüşmelerle toplumsal gerçekliği anlama, inşa ve aktarma süreçlerini gerçekleştirdiği kaleme aldığı eserinde gözlemek mümkün.

Kuzey Sumatra ‘monarşileri’ni sona erdiren ve gayet kısa denilebilecek sürede (1945-1946) gerçekleşen ‘sosyal devrim’ gibi gayet hassas bir konuyu bizzat sahada bulunarak çalışabilmiş olması önemlidir.

Eserinde yer verdiği görüşme yaptığı kişilere baktığımızda 19. yüzyılın sonlarında doğmuş ve Reid Hoca’nın çalışmasını yaptığı döneme kadar -ve hatta bazıları sonrasına değin- bölgenin siyasal, toplumsal, entellektüel tarihinde izler bırakmış isimler olduğu görülür.

Reid’in, Universiti Malaya sonrasında Canberra’da Avustralya Ulusal Üniversitesi (ANU) ve ardından, Amerika ve Singapur’da -Singapur Ulusal Üniversitesi’nde (NUS) devam eden akademik çalışmaları onu bütün bir Güneydoğu Asya tarihi üzerinde etkin ve yetkin bir isim olmasını sağlamıştır.

Bu çalışmaları nedeniyle dir ki, Amerika’ya davet edilmiş, Singapur’da Asya çalışmaları merkezini kurmuş ve geliştirmiştir.

Reid Hoca’nın Malay dünyası tarihinden Vietnam’a değin uzanan farklı çalışma süreçleri onu, bölge tarihi konusunda öne çıkarırken, hiç kuşku yok ki, aynı zamanda  Batı’dan ve Doğu’dan gelen öğrenciler özellikle de, yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin yetişmesinde önemli rol oynamasını sağlamıştır.

Reid Hoca’nın altmış yıla varan akademi dünyasındaki aktif varlığında ve çalışmalarında önemli bir yeri Açe’nin oluşturduğunu söylemek yanlış olmayacaktır.

Bugün Reid Hoca’nın hayatını kaybetmesi pek çok kişiyi üzmüştür. Kanımca, en çok üzülenler ise Açeliler olmuştur.

Güneydoğu Asya’yı çalışanlar önemli bir Hoca’yı kaybetti.

Reid Hoca... İyi bir insandı. 

https://guneydoguasyacalismalari.com/anthony-reid-hayatini-kaybetti-anthony-reid-passed-away/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder