Açe’nin, Güneydoğu Asya’nın ticaret
merkezleri arasında önemli bir deniz ulaşım yolu olan Malaka Boğazı’nın
girişinde bulunması, Açe tarihi için belirleyici bir özelliktir. Yüzyıllar
boyunca baharat ticareti ile meşgul olan Hintli ve Arap tüccarlar açısından
Açe, Çinlilerle yapılan trampa usulü ticaret için önemli merkezlerden biriydi.[1]
Bu nedenle Açe hakkında ilk yazılı
tarihi belgelere Çin kaynaklarında rastlanması oldukça doğaldır. Söz konusu bu
kaynaklarda, Çin ile bölge ile yapılan çeşitli gezi ve ticari faaliyetler
nedeniyle Liang (502-556), Sui (581-617) ve Tang Hanedanlıkları (618-906)
döneminde, bugünkü Banda Açe şehri sınırları içerisinde kurulmuş olan ve ‘Poli’
adı verilen ve Budist bir krallık olduğu anlaşılan bir liman şehrinden
bahsedilir. Yapılan araştırmalar neticesinde Poli’nin ‘Puri’ veya ‘Lamuri’
olarak da telaffuz edildiği ve bu isimle Lamuri’nin kastedildiği ileri sürülür.[2]
Palembang’da 640 yıl boyunca hakimiyetini sürdüren Hindu Sriwijaya Krallığı
döneminde[3],
Sumatra Adası’nda antrepo olarak değerlendirilebilecek tek yer Açe’ydi. Açe,
Hindistan ve Çin arasında ticari seferler düzenleyen gemilerin uğrak limanıydı.
Söz konusu yoğun ticaret sebebiyle Açe, farklı kültürlerin etkileşiminin yoğun
olarak hissedildiği bir yer oldu.
Açe’de 7. yüzyılda Hinduizm ve Budizmin
etkisi görüldü. İslam’ın adaya gelişi daha sonraki döneme rastlar, ilk İslam
sultanlığı olarak adı geçen Perlak 840 yılında kuruldu.[4]
Bu sultanlık vasıtasıyla İslam Endonezya’nın diğer bölgelerine tedrici olarak
yayılmaya başladı. 9. yüzyıldaki Arap ve Hint kayıtlarında da Açe’den bahsedilir.
Günümüzde başkent Banda Açe’nin kuzeyinde bulunan Krueng Raya’da kurulmuş olan
bu sultanlık, Arabistan, İran ve Çin gibi farklı ülke tüccarlarının ziyaret
ettiği son derece önemli bir liman şehrine sahipti. Çinle ticaret yapan Arap
denizciler uzun deniz yolculuklarında Sumatra’nın kuzey ucundaki bu liman
şehrine uğrardı. Araplar burayı ‘Rami’ (Ramni), ‘Lamuri’ veya ‘Lamry’ olarak
adlandırdılar.[5]
İslam öğretisinin bölgede yaygınlaşması
ise 13. yüzyıla tekabül eder. Batılı kaynaklar, Açe’de ilk İslam sultanlıklarının
13. yüzyılda Peureulak ve Pasai’de kurulduğu vurgulanır. Bu konuda ilk ve tek
kaynak Marko Polo’nun seyahat notlarıdır.[6]
Dikkat çeken sultanlıklardan bir diğeri ise 1270 yılında Samudra Pasai’de
bulunan ve başındaki Sultan Malik al Saleh’in İslamı benimsemesi ile İslam
Sultanlığı olarak anılan sultanlıktır.[7]
Samudra Pasai Sultanlığı, Malaka Boğazı’na hakim olan coğrafi konumundan ötürü
14. yüzyılda kısa sürede gelişme kaydetti. Bu dönemde Pasai’de ticari, ilmi ve
dini açıdan önemli bir merkezdi. 1205 yılında (1 Ramazan 601 Hicri), ise
bugünkü Banda Açe’de yeni bir sultanlık kuruldu. Bu sultanlığın başına Sultan Cihan
Şah (1205-1235), Açe Besar’da, Gampung Pande’de ilk İslam sultanlığını kuran sultanı
unvanına sahiptir. Söz konusu sultanlık 1516 yılında kurulacak olan Açe
Darusselam Sultanlığı’nın temellerini oluşturdu.[8]
[1]Timor, s. 125.
[2]Anas Mahmud, “Turun Naiknya Peranan Kerajaan Aceh Darussalam di Pesisir
Timur Pulau Sumatra”, Ali Hasjmy, Sejarah Masuk Dan Berkembangan Islam Di
Indonesia, PT Alma’arif, 1993, s. 283; Syed Naquib El-Attas, A
General Theory of The Islamization of the Malay-Indonesian Archipelago, Malaysia,
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka, 1969, s. 11
[3]E. M. Loeb, Sumatra -The
Archaeology and Art of Sumatra”, s. 7.
[4] Bangkaru, s. 15.
[5]E. Edwards McKinnon, “Beyond Serandib: A Note on
Lambri At The Northern Tip of Aceh”, The Indian Ocean And the South China Sea,
Indonesia, Vol. 46 (October 1988), s. 104-5; H. Abdullah Ujong Rimba, “Daerah Manaka Hang Mula-Mula
Menerima Agam Islam di Indonesia”, Seminar Sejarah Masuk dan Berkembangny Islam
di Aceh Dan Nusantara, di Aceh Timur Tanggal 25-30 September 1980, s. 1; Dada
Meuraxa, Sejarah Kebudayaan Sumatera,
s. 13; O. W. Wolters, The Fall of
Srivijaya in Malay History, East Asian Historical Monographs, Oxford
University Press, Kuala Lumpur, 1970, s. 9; Zainuddin, Zainuddin,
Tarich Atjeh dan Nusantara, s. 23.
[6]William Marsden, The History of Sumatra, (A Reprint of
the Third Edition), Oxford University Press, Kuala Lumpur, 1966, s. 4. (Not: Marko Polo, Endonezya
Takımadaları’nı gören ilk Hıristiyan ve Avrupalı olarak bilinir. Bkz.: Louis
Fischer, The Story of Indonesia , Harper&Brothers, New York , 1959, s. 16).
[7] Soebardi, S; Lee, P.
Woodcraft, (Ed.), “Islam In Indonesia”,
Raphael Israeli, The Crescent in the East
-Islam In Asia-, Curzon Press, 1982, s. 180-211; İsmail
Hakkı Göksoy, İslam’ın Güneydoğu Asya’ya Girişi ve Yayılışı, İstanbul:
Beyan Yayınları, 1998, s. 69.
[8]Ilyas Yusuf, ”Sejarah
Masuk dan Berkembangnya Agama Islam di Kabupaten Aceh Besar”, Sejarah Masuk dan Berkembangnya Islam di
Aceh dan Nusantara, Di Aceh
Timur tanggal 25-30 September 1980, Aceh, s. 4; James T. Siegel, The Rope of God, University of
California Press, Berkeley, 1969, s. 39. (Ayrıca, bkz.: Bkz.: G. W. J. Drewes
ve P. Voorhoeve, Adat Atjeh, 1958.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder