Günümüzde
Patani’de ana okullarından cami idaresince yürütülen eğitim merkezlerine,
pondoktan üniversiteye kadar çeşitli eğitim kurumlarına rastlamak mümkün. Bu
bağlamda, geleneksel dini eğitim kurumları yani pondok, medrese adı verilen
modern pondok, Prens Songkla Üniversitesi’ne bağlı Patani İslam Yüksek Okulu ve
Yala İslam Üniversitesi önemli eğitim kurumları olarak dikkat
çekmektedir.Malayca Tadika adı
verilen anaokulları bir tür temel İslami eğitimi de içerecek bir yapıya
sahiptir.2005 verilerine göre Patani bölgesinde toplam 1513 tadika hizmet
vermektedir.Değişik yaş gruplarından halkın eğitimine açık bir diğer kurum ise
camilerdir.Gene Patani bölgesinde hizmet veren toplam 1804 cami bulunmaktadır.[1]
Tayland
genelinde İslami eğitim kurumlarının tabi olduğu Özel İslami Okullar birliği (Persatuan Sekolah Rakyat)’nin yanı sıra,
Güney’de yani Patani bölgesinde Pondok Öğretim Kurumları birliği (Association of the Pondoks) hizmet
vermektedir.[2] Özel
İslami okulların varlığı, Tay Milli Eğitim bakanlığ’nın 1958 yılındaki eğitimi
geliştirme projesi bağlamında gündeme gelmiş ve süreç içerisinde yapılan çalışmalarla
pondokların dönüşümü hayata geçirilmeye başlanmıştır. bunun bir sonucu olarak
1964 yılındaki düzenlemelerle yaklaşık 171 pondok bu sürece dahil olmuştur.
Aradan geçen süreçte, özellikle 2000’li yıllardaki gelişmeler üzerine, ortaya
çıkan siyasi baskılar ve Milli Eğitim bakanlığı düzenlemelerindeki gelişmelerle
birlikte giderek daha çok pondok sisteme adapte olmuştur. Yakın zamana kadar
bakanlığa kayıtlı pondok sayısının üç yüzü aştığı ifade edilmektedir. Patani’de
pondok yapılaşmasını reforme etme düşüncesinden doğmuştur.bazı pondok
yönetimleri, maddi yardımlar karşılığında u yapılaşmayı kabul etmiştir. Yapısal
dönüşüm geçirmiş olan bu pondoklar bu adla, yani Özel İslami Okullar adıyla
anılmaktadır. İkili öğretimin uygulandığı bu okullarda, sabah Arapça ve İslami
dersler, öğleden sonra ise seküler derslere ayrılmıştır. Uzun bir süre pondok
kurumlarına uygulanan baskılar neticesinde Patanili Müslüman aileler
çocuklarını artık bu kurumlara göndermeyi yeğlemektedirler.[3]
Tıpkı tarihte
olduğu gibi modern dönemde de Tayland içerisinden ve çevre ülkelerden dini
eğitim almak üzere öğrenciler pondoklara geldiği gibi, buna ilâve olarak İslam
Yüksek Okulu ve Yala İslam Üniversitesi de bu anlamda söz konusu geleneğin bir başka yapıda devam ettirildiği
kurumlar olarak dikkat çekiyor. Gerek şahsi gözlemlerimiz gerekse Hasan Madmarn
gibi ilgili yüksek öğretim kurumlarında görevli Patanililerin kaleme aldıkları
metinlerde belirttikleri üzere Kamboçya’dan Çin’e kadar değişik ülkelerden
öğrenciyle karşılaşabilmek mümkün.[4]
Bölgenin en
önemli yüksek öğretim kurumları Prens Songkhla Üniversitesi Patani Kampüsü ile
özel bir öğretim kurumu olan Yala İslam Üniversitesi’dir.Üç fakültenin hizmet
verdiği Yala’daki bu üniversitenin yakında Eğitim Fakültesi açması
planlanmaktadır.[5]
Tıpkı Tay
yönetimi altına girmeden önce olduğu gibi, modern dönemde de Patani toplumunda
öne çıkan eğitimkurumu pondok olmuştur.Surin Pitsuwan’ın doktora tezinde bu
kavramı açıklarken, bu kurumların Malay Müslamanların İslami eğitimlerinde bir
gurur kaynağı olarak belirtir.[6]Merkezi
hükümetin bu kurumu ortadan kaldırma çabalarına rağmen, halk bu kurumun devamı
noktasında büyük gayret göstermiştir. Örneğin, 17, 18 Ocak 1968 tarihlerinde
Bangnara’da yapılan toplantıda pondokların dört yıl içerisinde faaliyetlerine
son verecekleri ve 1971 yılından itibaren Tay müfredatını öğretme belgesi
almayan hiçbir yeni pondok açılmasına izin verilmeyeceği ve 17 kişiden fazla
öğrenciye ders veren hocaların tutuklanacağına kararı alınmıştı. [7]
Patani
Müslümanlarının tarihten getirdikleri bir değer olarak İslami eğitim olgusu
salt eğitim bağlamında değerlendirilmemekte, belki bundan çok daha fazla bir
işleve sahip olduğu görülmektedir.
Modern dönemde,
gerek Tay ulus-devleti şeması içerisinde gerekse İslam dünyasının maruz kaldığı
genel değişim ve dönüşüm süreçleri Patani’deki kurumları da etkisi altına
almıştır.bu süreç gönüllü değişimlere konu olduğu gibi, Tay hükümeti kurumları
vasıtasıyla yaptırımcı ve zorlayıcı boyutları da içermektedir.
Patani
Malaylarının İslamla olan tanışıklıklarının sürdürücüsü konumundaki bu
kurumlar, bu nitelikleriyle mevcut Tay ulus-devlet idaresinin ulusal eğitim
hedef ve amaçlarının gerçekleştirilmesi önünde engel olarak kabul
edilmektedirler. Bundan daha kaygı verici bir durum, bu öğretim kurumlarının,
özellikle son on yılda küresel çapta meydana gelen gelişmeler çerçevesinde
değerlendirilerek, ‘şiddete yönelik grupların oluşumu sağladığı yönünde bir
algının oluşturduğu dikkat çekmektedir.[8]Sadece
Patani’deki eğitim kurumları değil, Ortadoğu’nun çeşitli ülkelerinde eğitim
gören Patanili öğrenciler Bangkok yönetimince benzer kuşkularla
karşılanmaktadır. Bunun pratikteki karşılığı, bu öğrencilerin denkliği büyük
ölçüde kabul edilmemekte, dolayısıyla profesyonel anlamda iş imkanlarından da
yararlandırılmamaktadırlar. Bu durum, bu eğitimli kitlenin başka ülkelere
örneğin Malezya’ya göç etmesine neden olmaktadır.[9]
Siyasi
gelişmelerin geleneksel eğitim kurumlarının algısını değiştirmesi, öğrenci
kitlesi arasında da etkisini göstermektedir. Örneğin, Hasan Madmarn’ın ortaya
koyduğu üzere, modern İslami öğretim kurumlarına devam eden öğrenciler
geleneksel İslami kaynakları dil engeli nedeniyle okuyup anlayamamaktadır.[10] Bu
süreç, ülkede İslami geleneğin devam ettiricisi bir kuşağın ortana kalkması
tehlikesini de beraberinde getirmektedir.
Hiç kuşku yok
ki, bu durum, Güneydoğu Asya’daki diğer ülkelerdeki benzeri öğretim kurumlarına
yönelik aynı olgunun tasarımlanmakta olduğu gözlemlendiğinde, bunun salt Tay
hükümetinin bir yaklaşımı olarak görmek yanıltıcı olacaktır.Aslında bu noktada,
aradan geçen yetmiş yıla rağmen, modern ulus devlet yapısı ile etnik grup
arasında kültürel ve dini algı hassasiyetinin kurulduğunu söylemek güç.Patani
Malay toplum yapısı için vazgeçilmez bir özellik olan bu geleneksel eğitim
kurumları hakkında Bangkok nezdinde mevcut algı, aslında merkez ile çevrenin
birbirinden uzaklaşması da kilit öneme sahiptir. Bu bağlamda gerek Latin
harfleriyle gerek Arap harfleriyle (cavi) kullanılan Malayca’nın bu eğitim
sürecindeki rolü, toplumsal yaşamda iletişim dili oluşu gibi faktörler
Patanililer ile Bangkok rejimi arasındaki kopuşu simgelemektedir. Her ne kadar,
son dönemde İslami literatürün Tay dilinde yayınlanması gündeme gelse de,
Malaycanın son derece köklü bir yere sahip olduğu Patani Malay toplumunca kabul
edilebildiğini söylemek güç.
Bu yapı, modern
dönemde, özellikle Tayland Eğitim Bakanlığı’nca çeşitli revizyonlara tabi
tutulmuş, kimi zaman bir ‘baskı’ unsuru olarak kullanılmıştır. Buna rağmen,
pondok eğitimi bugüne kadar varlığını sürdürmüştür. Bu geleneksel yapıya
yönelik eleştiriler özellikle 2001 yılında yaşanan ve dünyada büyük yankı
uyandıran gelişmelerden sonra ortaya çıkmıştır.
Pondok eğitim
kurumları Güney Eyaletleri’nde yaşanan güvenliksorunlarından payını
almaktadır.Çalışmanın ilgili bölümlerinde dile getirildiği üzere, erken
dönemlerden itibaren Tay yöneticileri Pondokları silahlı mücadelenin temel
sebeplerinden biri addetmektedir. Bu nedenle, bu kurumların varlığını bir
tehdit olarak algılamakta ve pondokları değişime zorlamaktadır. Oysa bu
kurumların Patani toplumuna kazandırdıkları dikkate alınmamaktadır.Bu kurumları
yöneten hocaların merkezi ve yerel yönetimden örneğin, elektrik, su, vb. alt
yapı talepleri dahi husnü-kabul görmemektedir.[11]
Modernist İslamcı Akım ve Patani
Mücadelesine Tesirleri
Modernist
islamcı hareket, Malay dünyasının diğer bölgelerinde olduğu üzere, Ortadoğu
kaynaklı bir gelişme seyreder.Özellikle Hicaz ve Mısır’da öğrenim gören,
Patanili öğrencilerin ana vatanlarına döndüklerinde beraberlerinde getirdikleri
reformcu düşünce yapısı, geleneksel bir toplum yapısının hakim olduğu ve bu
yapıyla organik ilişikisi bulunan pondok eğitim sistemine bir meydan okuma
olarak algılanmıştır.Bu hareketin doğuş şekli ve kendini ortaya koyuş şekli
tartışılmalıdır. Çünkü Patani topraklarında yüzyılın erken dönemlerinden
itibaren halk ve entellektüellerin Bangkok yönetimine karşı varoluş mücadelesi
verdikleri bir dönemde, reformcu İslam anlayışının -ki bunun en önemli açılımı
İslami eğitim kurumları, bu kurumları yöneten alim çevresine ve de bu çevreden
edindikleri İslami anlayışıyla amel eden halk kesimlerine karşı bir ‘değişim’
olgusunu imlemektedir. Bu noktada, reformcu çevre, Patani Müslümanlarının
Bangkok’a karşı verdikleri mücadelelerinde bir zaafiyetin ortaya çıkmasında ne
türden etkileri olduğu veya böyle bir etkinin olup olmadığı üzerinde
durulmalıdır.
Tabii bu
noktada, Patani Malay entellektüelleri ve alimleri arasında modernleşme
çabasının doğurduğu bir iç değişimden de bahsetmek mümkün. Özellikle Yala İslam
Üniversitesi ve Prince Songkla Üniversitesi’nin Patani kampüsünde hizmet veren
bağlı Yüksek İslam Enstitüsü’nün bu süreçte geleneksel İslami eğitime
alternatif bir yapılanma oldukları görülmektedir.Geleneksel ve modernist
İslamcılar arasındaki bu ayrışma, siyaset antropolojisinde “articulating principles” olarak
adlandırılan kavramla izah edilebilir.Eğitim, sosyal ve kültürel çevre gibi
faktörler nedeniyle farklı anlayışlar geliştirmiş olan bu iki grup arasındaki
iletişim aksının kurulamamış olması önemli handikaplardan biridir. Patani
mücadelesine öncülük eden hareket(ler) ile Bangkok yönetimi arasında bir
anlaşma imzalansa dahi, Patani toplumu içerisinde dini/toplumsal alanda iki güç
olarak neşet eden gelenekselci/modernist Müslümanların birbirlerini anlama,
sorunlarına birlikte çözüm bulma konusunda çabaları hayata geçirmedikleri
müddetçe iç huzursuzlukların devam edeceği kesin. Bunun hiç kuşku yok ki,
siyaset, ekonomi gibi diğer alanlara da etkisinin olacağını düşünmek mümkün.
[1]Ibrahem Narongraksakhet. (2008). “Educational changes
from 1960s to 2008 and Their Impacts
Upon Educational Provision in Southern Border Provinces of Thailand”, First Malaysia-Thaliand Joint Educational
Research Conference, 17-20 Novemer, Ministry of Education Malaysia,
Ministry of Education Thailand, Selangor Malaysia, s. 117.
[3]Ibrahem Narongraksakhet. (2008). “Educational changes
from 1960s to 2008 and Their Impacts
Upon Educational Provision in Southern Border Provinces of Thailand”, First Malaysia-Thaliand Joint Educational
Research Conference, 17-20 Novemer, Ministry of Education Malaysia,
Ministry of Education Thailand, Selangor Malaysia, s. 118, 120-1.
[5]Ibrahem Narongraksakhet. (2008). “Educational changes
from 1960s to 2008 and Their Impacts
Upon Educational Provision in Southern Border Provinces of Thailand”, First Malaysia-Thaliand Joint Educational
Research Conference, 17-20 Novemer, Ministry of Education Malaysia, Ministry
of Education Thailand, Selangor Malaysia, s. 119.
[6]Supara Janchitfah. (2003). Violence in The Mist: Reporting on the Presence on Pain in Southern
Thailand, Bangkok: Kobfai Publishing Project, s. 198. (Surin’den bul)
[8]Joseph Chinyong Liow. (2010). “Religious Education and
Reformist Islam in Thailand’s Southern Border Provinces: The Roles of Haji
Sulong Abdul Kadir and Ismail Lutfi Japakiya”, In Journal
of Islamic Studies, 21: 1, s. 29.
[9]Supara Janchitfah. (2003). Violence in The Mist: Reporting on the Presence on Pain in Southern
Thailand, Bangkok: Kobfai Publishing Project, s. 81.
[11]Supara Janchitfah. (2003). Violence in The Mist: Reporting on the Presence on Pain in Southern
Thailand, Bangkok: Kobfai Publishing Project, s. 208-9.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder