Siam Krallığı
olarakbilinen siyasi yapı Güneydoğu Asya tarihinin kadim krallıklarından biri
olmasıyla dikkat çeker.Tarihde Siam olarak bilinen bu krallık 1939 yılında
dönemin Avrupalı sömürgeci güçlerinin yönlendirmeleri ve yaptırımları sonucu
ulus-devlet sürecine girmesiyle adı Tay (Thai) olarak değiştirilmiştir.Bununla
birlikte, tarihte Siam siyasi ve kültürünün başat olduğu ve bölgenin diğer
ülkeleri için kullanılan ‘farklılıkta birlik’ olgusunun gözlenmediğini
vurgulamalıyız.[1]
Tarikh Patani adlı el yazma eserde
Patani adı, Srivijaya Kralı’nın Langkasuka Krallığı’na[2]
savaş ilânıyla gelişen bir ilişkiye dayanır. Savaşı kazanan Srivijaya Kralı
kendisine kale yapmak için verimli bir arazi arar ve buraya yerleşir. Bu
hikâyenin bir başka versiyonunda Siam Kralı Raja Seri Wangsa, egemenlik sürdüğü
Mahligai adı verilen bölge halkının, zamanla ticari faaliyetin gelişme gösterdiği
sahile göç etmesi üzerine, sahile yakın yerde bir saray inşa etmeye karar
verir. Bu sırada doğu sahilinde verimli tarım arazilerini işleten ve halkın
kendisini Tuk Tani olarak çağırdığı bir çiftçiyle tanışır.Tuk Tani’nin tarım
arazilerinin zenginliğinden etkilenen Kral, sarayını buraya kurmaya karar
verir.Tuk Tani’nin topraklarına yakın ve bugünkü Gresik adıyla bilinen noktada
saray inşa edilir. O zamana kadar herkesin Tuk Tani adıyla andığı bu yer
zamanla Patani’ye çevrildi ve bölgenin adı oldu.[3]
Aşağıda ayrıntılı olarak değinileceği üzere, çeşitli nedenlerle Sumatra’dan göç
eden Müslüman nüfusa ev sahipliği yapar. Bu süreçte, Açe’de kurulmuş olan
önemli Sultanlıklardan Pasai’den de Patani’ye yerleşimler olmuş ve bugün dahi
Kampung Pasai adıyla bir yerleşim yerinin varlığı bilinmektedir.[4]Sultanlık
dönemindeki adı Patani bir ‘t’ ile yazılırken, bugün Tayland’ın güneyindeki üç
eyaletten birinin adı olarak Pattani, yani iki ‘t’ ile yazılmaktadır. Bu durum,
siyasi gücü temsil eden merkez ile kendi siyasi tarih bilincini kaybetmek
istemeyen Patani halkı arasındaki anlayış farklılığının linguistik ifadesi
olarak zuhur etmektedir.[5]
Patani tarihi
verileri, bütün bir Güneydoğu Asya coğrafyasında gözlemlendiği üzere Avrupa
sömürge güçlerinin 16.yüzyılda bölgeye nüfuz etmeye başlamalarına endekslendiği
söylenebilir. Bu noktada, yukarıda dile getirilen bölgesel ve uluslararası
ilişkiler ve etkileşimler noktasında Patani’nin ürettiği değerler, daha açık
söylemek gerekirse tarih, coğrafya, kültür, din vb. alanlarda yazılı kaynakları
olup olmadığı sorusu akla geliyor. Bu noktada bugüne kadar tevarüs edebilmiş
yerli kaynaklar arasında Hikayat Patani,
Tarikh Patani ve Tawarikh Raja Kota isimli eserler dikkat çekiyor. Bu
eserler genel itibarıyla, Malay el yazmaları anlamına gelen Melayu Patani adıyla da anılmaktadır.
Tawarikh
Patani, aslı Sankritçe
kaleme alınmış ve tarihi Miladi II. yüzyıla kadar giden ve başkentinin bugünkü
Kedah olduğu ileri sürülen kadim Langkasuka Krallığı’ndan Patani Sultanlığı’na
dönüşüme kadar olan gelişmeleri işler. 16. yüzyılda bu çalışma Şeyh Ali adında
bir zatın Budist bir Rahip yardımıyla eseri Sankritçe’den Malay cavi’ye (Arap
harfleriyle yazılan Malayca) çevirdi. Bu eser daha sonra Şeyh Ali’nin torunu
Şeyh Davud el-Patani (1769-1847) tarafından gözden geçirilerek baştan kaleme
alındı.[6]
Bu eserlerin dışında, Şeyh Ali eserinde, dönemin Sultanı kendisiyle bazı
silsileler, el yazmaları paylaştığını aktarır.[7]Buradan
hareketle, Patani’de erken dönemlerden itibaren bir yazı geleneğinin olduğu
ortaya çıkmaktadır. Bu eserlerin Arapça, Malayca değil, Sankritçe olduğu gene
Şeyh Ali’den öğreniyoruz.
Çin faktörünün,
yanı sıra, İslam sultanlıkları ile teması kuşkusuz ki Patani’yi kuşatan ve bu
anlamda kayda değer bir ilmi faaliyetin ortaya çıkmasına elverecek koşulları
üretiyordu.Özellikle Çin’in bölge ile etkileşiminde barış esaslı kurduğu
ilişkilerin yanı sıra, bu ilişkilerin sürekli kayıt altına alınması Patani
hakkında önemli verilerin Çin kütüphanelerinde olduğunu akla getiriyor.
[1]Srisak Vallibhotama, Pises Jiajanpongs, Dhida Saraya.
(1991). ”Siam before the Fourteenth Century”, In Essays in Thai History, (eds.) Varunyupha Snidvongs, Southeast
Asian Studies Program, Singapore: Institute of Southeast Asian Studies, s.1.
[2]Langkasuka Krallığı’nın ikinci yüzyılda kurulduğu Çin
kaynaklarında belirtilmektedir. (Bkz.: D.G.E. Hall, A Historyof Southeast Asia,
4. Baskı, Hampshire: MacMillan, s. 30.
[3]A. Teeuw&D.K.Wyatt. (1970). Hikayat Patani: The Story of Patani, The Hague-Martinus Nijhoff,
s.147-8; Şeyh Ali&Şeyh Davud al-Patani. (2011), s. 10; Ibrahim Syukri
(2002), s. 31.
[4]Ibrahim Syukri. (2002). Sejarah Kerajaan Melayu Patani, Bangi: Penerbit Universiti
Kebangsaan Malaysia, s. 32.
[5]Duncan McCargo. (2007). (eds.) “Preface”, In Rethinking Thailand’s Southern Violence,
Singapore: NUS Press, s. viii.
[6]A. Teeuw&D.K.Wyatt. (1970). Hikayat Patani: The Story of Patani, The Hague-Martinus Nijhoff, s.
149; Syaikh Ali&Syaikh Davud al-Patani. (2011), Tarikh Patani, (Çev. Tengku
Ismail Tengku Chik,Tengku Arifin Tengku Chik, Islamic Culture of Patani
Foundation, s. II, 4.
[7]Syaikh Ali&Syaikh Davud al-Patani.(2011), Tarikh
Patani, (Çev. Tengku Ismail Tengku Chik,Tengku Arifin Tengku Chik, Islamic
Culture of Patani Foundation, s. 3.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder