Tarihte Patani
Sultanlığı’na bağlı olan ancak 1909’da Siam Krallığı’na devredilen bölge
günümüzde güney eyaletleri olarak zikredilmektedir. Bu bölge içerisinde yer
alan Patani, Yala, Narathiwa şehirleri ilgili tüm araştırmalarda
zikredilmektedir. Patani Malaylarının yaşam sürdükleri bölgeler içerisinde
Songkla ve Satun da yer almasına rağmen, aradan geçen sürede ‘Taylaştırma’ yani
Tay milliyetçiliğinin yoğun baskıları sonucu başat kültür kodlarında yaşanan
değişimler nedeniyle bazı araştırmalarda zikredilmemektedir. Bu iki şehirde,
yaşanan iç göçlerin ve merkezi hükümet politikalarının etkisiyle Budizm ve
İslamiyet kültür izlerinin içiçe geçtiği ileri sürülmektedir.[1]
Patani bölgesi,
yaklaşık 20.000km2’lik alanı kaplar.Kuzey-güney ekseninde uzanan dağ
silsilesinin bir ucu buraya ulaşırken, güneye inildikçe özellikle Narathiwa’da
ormanlarla kaplı yükseltiler başgösterir.Geniş düzlüklerin kapladığı Patani
bölgesi bir yanıyda Güney Çin Denizi, öte yanıyla Bengal Körfezi’ne
açılmaktadır.Tropik iklim özellikleri gösteren bölgenin temel tarım ürünü
çeltik olup, çeşitli tropik ürünler de yetiştirilmektedir.Balıkçılık,
ormancılık halkın diğer geçim kaynaklarını teşkil etmektedir.[2]
Malay
toplumlarının coğrafi dağılımları dikkate alındığında Patani’yi Malayları da
benzer şekilde yaşam alanlarını su yolları üzerinde seçtikleri görülür. Öyle
ki, bu su yolları bir yandan iç bölgelerdeki tarım alanlarına ulaşımı
sağlarken, bir yandan da döneminin uluslararası ticaretinde başat rol oynayan
liman şehirlerini içine alıyordu. Bu anlamda Patani coğrafyası kendine özgü
nitelikler içerir. Öyle ki, kuzeyinde hem ırk hem din olarak farklı bir
toplumsal yapı yani Budist Siam Krallığı, güneyinde ise Malay dünyasının farklı
kültürel dokuları yer alıyordu. Patani’nin geniş sahil şeridinin Güney Çin
Denizi’ne bakması bu sultanlığı kuzeyle ilişkiler bağlamında Siam Krallığı
sınırlarının ötesinde, Vietnam ve Çin’e kadar uzanan bir genişlik sergiliyordu.
Güney rotasında ise bugün Kelantan ve Terengganu Eyaletleri’nin
bulunduğutopraklarda Singapur ve Cava Adaları etkileşim sahasının genişleme
noktaları olarak dikkat çekiyordu.Bu coğrafi yapı ve su yolları vasıtasıyla
gerçekleştirilen ticari faaliyetler Patani’yi dünyaya açık, dinamik bir toplum
yapısına sahip bir coğrafya kılıyordu.
Nüfus ve Dil
Patani Malay
Müslümanlarının nüfus yapılarıyla ilgili sağlıklı bilgilere ulaşmak mümkün
değildir.Bununla birlikte, değişik tarihlerde yapılan araştırmalarda farklı
rakamların ortaya konduğu görülmektedir.
Örneğin, 1970
nüfus sayımında genel nüfus içerisinde 1.3 milyon ile %4’lük bir kesimi
oluşturuyordu.Ulusal İstatistik Merkezi’in 1999 verilerine göreyse ülkede
toplam Müslüman nüfusu 3.220.233 olup yaklaşık %5.2’lik bölümü kapsamaktadır.[3]
2005 yılında yapılan bir çalışmada Patani Müslümanlarının beş milyonu aşkın bir
nüfusu teşkil ettiği ileri sürülmektedir.[4] Bu
%4 ila 5’e tekaül eden Müslüman nüfusun yaklaşık %80’iülkenin güneydeki dört eyalette yaşam
sürmektedir. Patani Malay Müslümanları ülkede, ki Müslüman oranının %90’ını
teşkil ederken,[5] diğer
geri kalan %10’luk kesimi ise Tay Müslümanları veya Patani başta olmak üzere
tarih boyunca Malay dünyasından Tayland’ın başka bölgelerine göç etmiş Müslüman
kitleler oluşturmaktadır. Örneğin, Siam Krallığı’nın 1821 yılında Kedah’da[6]
askeri güç kullanarak siyasi hakimiyet tesis etmesinin ardından önemli sayıda
Malay Müslüman nüfusunu Bangkok ve Nakorn’a ‘sürgün’ ettiği bilinmektedir.[7]
Patani halkı,
Malay dil grubuna mensup olup gündelik yaşamlarında bu dili
kullanmaktadırlar.Dil unsuru, içinde yer aldıkları Tay siyasi ve kültürel
yapısı içerisinde Malay aidiyeti ediniminde önemli araçlardan biri konumundadır.Öyle
ki, Malayca konuşmak Müslüman olmakla dolayısıyla Patanili olmakla eş anlamlı
hale gelmektedir.[8]
[1]Andrew D.W.Forbes. (eds.). (1988). The Muslims of Thailand, Vol. 1, Historical and Cultural Studies,
Centre for Southeast Asian Studies, Bihar (India): Soma Rkasan, s. i.
[2]Srisak Vallibhotama, Pises Jiajanpongs, Dhida Saraya.
(1991). ”Siam before the Fourteenth Century”, In Essays in Thai History, (eds.) Varunyupha Snidvongs, Southeast
Asian Studies Program, Singapore: Institute of Southeast Asian Studies, s 5.
[3]Supara Janchitfah. (2003). Violence in The Mist: Reporting on the Presence on Pain in Southern
Thailand, Bangkok: Kobfai Publishing Project, s. 81-2.
[4]Ibrahem Narongraksakhet. (2008). “Educational changes
from 1960s to 2008 and Their Impacts
Upon Educational Provision in Southern Border Provinces of Thailand”, First Malaysia-Thaliand Joint Educational
Research Conference, 17-20 Novemer, Ministry of Education Malaysia,
Ministry of Education Thailand, Selangor Malaysia, s. 115.
[5]Louis Golomb. (1985). An Anthropology of Curing in Multiethnic Thailand, Illinois Studies
in Anthropology, No. 15, Urbana: University of Illinois Press, s. 8.
[7]John Anderson (1965), “Considerations on the Conquest
of Quedah and Perak by the Siamese”, In Political and Commercial Considerations
Relative to The Malayan Peninsula and the British Settlements in the Straits of
Malacca 1824, Journal of the Malayan
Branch of the Royal Asiatic Society, Vol. 35, Pt. 4, (No. 200), Singapore:
MBRAS Malaysia Printers, s. 2; Kobkua Suwannathat-Pian. (1988). Thai-Malay Relations: Traditional
Intra-Regional Relations from the Seventeenth to the Early Twentieth Centuries,
Singapore: Obford University Press, s. 71, 84.
[8]Ibrahem Narongraksakhet. (2008). “Educational changes
from 1960s to 2008 and Their Impacts
Upon Educational Provision in Southern Border Provinces of Thailand”, First Malaysia-Thaliand Joint Educational
Research Conference, 17-20 November, Ministry of Education Malaysia,
Ministry of Education Thailand, Selangor Malaysia, s. 115.
[7]A. Teeuw&D.K.Wyatt. (1970). Hikayat Patani: The Story of Patani, The Hague-Martinus Nijhoff, s.
151, 154-5..
[8]Bougas, Wayne A. “Patani in the Beginning of the XVII
Century”, Archipel, Volume 39, 1990,
s. 115.
[10]Chusiri Chamoraman. (1988). “A Group of Thai Muslims
Who Were Amongst the Earliest Settlers of Songkla”, In The Muslims of Thailand, Vol. 1, Historical and Cultural Studies,
(eds.) Andrew D.W.Forbes, Centre for Southeast Asian Studies, Bihar
(India):Soma Rkasan, s. 47.
[11]Wayne A. Bougas “Patani in the Beginning of the BVII
Century”, Archipel, Volume 39, 1990,
p. 115; D.G.E. Hall, A History of
Southeast Asia, 4.Baskı, Hampshire: MacMillan, s. 339.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder