Patani,
yüzyıllar içerisinde bölgede İslami eğitimin merkezi olmakla ün
kazanmıştır.Patani’nin son dönemde yetiştirdiği önemli akademisyenlerden Hasan
Madmarn İslami eğitimi, bu bağlamda elbette ki pondok kurumlarının varlığını,
genç nesillerin gelecekteki yaşamlarını otantik İslami bilgiler bağlamında
şekillendiren bir kurum olarak değerlendirmektedir.[1]
İlim
adamlarınınbireysel inisiyatifleri ve öncülüğünde halkın desteğiyle kurulan ve
pondok geleneksel eğitim kurumları, çeşitli derecelerde İslami eğitim
vermelerinin yanı sıra, Malay kimlik ve aidiyetinin de pratikteki bir
göstergesi işlevini taşımaları[2]
dolayısıyla özellikle, aşağıda değinileceği üzere, modern dönemde önemli
tartışmalara ve araştırmalara konu olmuş ve olmaya devam etmektedir.İslam
dünyasının geçmişten bugüne taşıdığı bir değer olarak eğitim kurumları
Patani’de erken dönemlerden itibaren varlık göstermeye başlamış, halkın dini
ihtiyaçlarını gidermeye yönelik yapılanmaya konu olmuştur. Bölgedeki eğitim
kurumları sadece Patani ve çevresinden değil, Tayland’ın diğer bölgeleri ve
Malay dünyasının çeşitli adalarından da öğrenciler çekmiştir.[3]
Pondoklar,
bizatihi hocaların kendi inisiyatiflerinin bir ürünüydü.Zamanla bölgelerinde
tanınan hocalar toplumda önde gelen kişilerin veya genel anlamda halkın
desteğini alarak bu kurumları oluşturuyorlardı. Bu sistemin bugüne kadar devam
ettiği gözlemlenmekte ve çeşitli saha çalışmalarında ortaya konduğu
görülmektedir.[4]
Öğrencilerin tüm giderlerini de üstlenen pondok yönetimi ailelerinden uzakta
öğrenim gören öğrenciler için sadece bir eğitim kurumu değil, aynı zamanda
bireysel gelişimlerini tamamladıkları bir ev mesabesindedir.
Bu kurumların
önemli özelliklerinden biri öğrencilerin istedikleri kadar öğrenim
görebilmeleridir. Bunun temel koşullarından biri öğrencinin kapasitesi ve
hocanın onayına bağlıdır.Bu bağlamda öğrencilerin bireysel eğitimlerini
sürdürmede serbestiyetliklerini ortaya koyması açısından gezgin öğrenci
diyebileceğimiz bir şekilde kurumsallaşmış bir uygulamadan
bahsedilebilir.Öğrenci, belli dini ilimlerde kafi miktarda öğrenim alabilmek
için ilgili konuda hocanın veya alimin bulunduğu eğitim kurumuna
gidebiliyordu.Bu uygulama hiç kuşku yok ki, öğrencilerin bu mobilitesi, söz
konusu eğitim kurumlarının ve hocalarının birbirlerinden haberdarlıklarını da
ortaya koyuyordu.
Herne kadar
aradan geçen süre zarfında iç ve dış faktörlerin etkisiyle Patani’de İslami
eğitim önceki yüzyıllara oranla dejenerasyona uğramışsa da, geçmişteki bu güçlü
yapının Patani Malay halkının tarihsel hafızasında önemli bir yer ettiği ve
bugün Tay yönetimine karşı eğitim, kültür ve din alanlarında verilen
‘toplumsal’ mücadelenin dayanak noktasını teşkil ettiği düşünülebilir. Hiç
kuşku yok ki, 1909 yılından başlayarak Bangkok yönetiminin Güney Eyaletleri’nde
etnik ve dini farklılıklığıyla öne çıkan halkı asilime etme çabasında eğitim ve
din konusunda ağırlıklı bir politika yürütmüştür.[5]Yirminci
yüzyıl ikinci yarısında ve yirmibirinci yüzyılda Bangkok yönetiminin
Patani’deki geleneksel dini okulları dönüştürme projesinin ardında bu
gerçekyatmaktadır.Çünkü bu kurumlar, Patani halkının geçmişiyle bağını kuran ve
aidiyet kazandıran ve buna süreklilik bağışlayan organlar hüviyetindedir.
[1]Hasan Madmarn. (2009). “The Strategy of Islamic
Education in Southern Thailand: The Kita Jawi and Islamic Heritage”, In The Journal of Sophia Asian Studies, No.
27, s. 37.
[4]Hasan Haji Mohd.Zen. (1981). Sumangan Pondok Pesantren Al-Ma’had Al-Islami Terhadap Kehidupan
Keagamaan Masyarakat Desa atas Kuu-Mayo-Patani/Thailand,Master Thesis,
Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri al-Jami’ah Al-Islamiyah
Al-Hukumiyah, Sunan Kalijaga, Yogyakarta, s. 79.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder