Mehmet Özay 04.03.2022
İslam tarih ve coğrafyasının önemli ancak, bazı kesimlerce göz ardı edilmiş ve edilmeye devam eden Malay Takımadaları veya Nusantara ya da geniş anlamıyla Malay coğrafyası adını verdiğimiz bölgenin, erken dönem kültürel varlıklarına sahip Kampung Pande’de yaklaşık son on yılda yaşanan bazı gelişmeler dikkat çekicidir.
Günümüzde Endonezya Cumhuriyeti’ne bağlı Açe Eyaleti
başkentinde kadim yerleşim yerlerinden Kampung Pande’de çöp arıtma
tesisinin inşası süreciyle gündeme gelen tarih ve kültür yıkımının resmi
çevreler tarafından yapılması sadece Açeliler için değil, bütün bir Malay
dünyası için üzüntü verici olduğunu söylemek gerekir.
Bugün Banda Açe belediye başkanı olan -eski Açe Bankası genel
müdürü- Mawardi Usman, Kampung Pande’de çöp toplama ve arıtma tesisinin (Instalasi
Pengolahan Air Limbah-IPAL) yapılmasında kararlı olduklarını açıklaması,
bölge sakinlerinin yanı sıra, akademi ve ilgili sivil toplum kuruluşlarının
tepkisini çekiyor.
Bölge halkı projeye karşı
10 Şubat 2022 tarihinde Kampung Pande’de yapılan bir
toplantıda söz konusu gelişmeyle ilgili kamuoyu bilgilendirilirken, şehir yerel
yönetimine de açık bir mesaj verildi. Köy muhtarı Fiscia Erjiansyah ile “Kampung
Pande Tarihi Alanı Koruma Birliği başkanı” (Community Forum for the Rescue
of Gampong Historical Sites Pande-FORMASIGAPA) Ahmad Nawawi yaptıkları
açıklamalarda, bölgedeki tarihi varlıkları korunması amacıyla söz konusu IPAL projesine
son verilmesi çağrısında bulundu.
Yapılan açıklamalarda, söz konusu projenin yüksek sesle
dile getirilmeye başlandığı 2015 yılından bu yana, Banda Açe belediyesinden yetkililerin,
bölgeye gelerek muhtarlıkla veya bölge sakinleriyle görüşmediğine vurgu
yapıyorlar.
Öte yandan bu süreçte, bölgede çalışmalar sürerken, köy
muhtarlığı tarafından 6 Eylül 2017 tarihinde Banda Açe belediye başkanlığı ile
şehir belediye meclisine gönderilen 400/29/2017 sayılı yazı ile kültür
varlıklarının bölgedeki varlığı açık bir şekilde dile getirilerek gerekli
düzenlemelerin yapılması talep edildi.
Kampung Pande’de ki bu inşa faaliyeti Kültürel Varlıkların
Korunması’yla (UU Nomor 11 Tahun 2010 Tentang Cagar Budaya) ilgili 2010
yılında kabul edilen 11 No’lu yasaya tezat teşkil etmektedir. Ayrıca, 2017 yılı
Kasım ayında, dönemin Açe Valisi İrwandi Yusuf söz konusu projenin durdurularak
başka bir bölgeye taşınmasını istemiştir.
Geçtiğimiz yıl yani 14 Mart 2021 tarihinde muhtarlık ve
sivil toplum girişimiyle bölge halkıyla yapılan görüşmelerde imza kampanyası
düzenlenmiş ve proje yürütücüsü Kamu Çalışmaları ve Emlak Bakanlığı’na bağlı Cipta
Karya müdürlüğü’ne ve Banda Açe belediye başkanlığına gönderilen 001/GP-F/III/2021
sayılı mektupla projenin durdurulması talep edildi.
Bahse konu olan gelişmeyle ilgili daha önce de bir yazı
kaleme almış ve gelişmelere dikkat çekmiştik. Söz konusu gelişme, 2015 yılından
başlayarak Banda Açe belediye başkanlığınca alınan karar üzerine Kampung Pande
sınırları içerisinde sahile en yakın noktada ve tarihi Açe limanı olarak kabul
edilen bölgenin karşı noktasında, bir çöp toplama ve arıtma merkezi inşasıyla
ilgilidir.
Niçin Pande?
Buranın çöp toplama ve arıtma merkezi olarak seçilmesinin
bazı nedenleri olduğunu düşünmek mümkün. Bu noktada örneğin, 26 Aralık 2004
tarihinde deprem ve tsunaminin ardından, Kampung Pande’ye komşu Kampung Palanggahan
çöp toplama merkezi olarak belirlenmiş olması ve aradan geçen süre zarfında
arıtma merkezinin de, aynı bölgede inşası söz konusu olmuştur.
Tsunaminin ardından, başkentin çöp toplama
istasyonlarının şehrin dışında bir yerden ziyade, sahile yakın bir noktada
tercih edilmesinin o dönem için pratik ve pragmatik bir çözüm olarak gündeme
geldiği düşünülebilir.
Bununla birlikte, söz konusu bu geçicilik düşüncesinin bu
bölgede kalıcı bir çöp toplama merkezine dönüşmesi, bölgedeki tarihi ve
kültürel varlıkların korunması açısından büyük bir tehdit içeriyor.
Bugüne kadar bölgede yüzey ve su altı arkeolojisi gibi
çalışmalar yapılmamış olmakla birlikte, geniş bir alanı içine alan Kampung Pande’de
çöp toplama alanı olarak düşünülen bölgenin dışında, köyün merkezi bölgesinde
yer alan üç farklı noktadaki mezarlık ile sahile yakın bölgedeki eski bir
yerleşim alanı bu bölgenin önemini yeterince ortaya koymaktadır.
Tıpkı Kampung Pande gibi
tarihte önemli roller oynamış ve sürekli yerleşim yerleri olarak dikkat çeken Gampong
Jawa, Gampung Palanggahan ve Mereuxa ile çevrili olan bu bölgede başta Banda Açe belediyesi, eyaletteki ilgili
kurumlar, Endonezya merkezi yönetiminde kültür ve tarih konusunda çalışmalar yapan
bakanlıklar ve müdürlükler ile İslam İşbirliği Teşkilatı’nın kültür ve tarihi
varlıklarla ilgili birimlerinin bu bölgede yüzey ve deniz arkeolojisi
çalışmaları gibi kapsamlı çalışmalar yapmaları gerekirken, bugün Kampung Pande
var olan değerlerini kaybetmekle karşı karşıya.
Kampung Pande’nin önemi
Başkent Banda Açe sınırları içindeki Kampung Pande, buraya
yaklaşık 30 km. mesafedeki Lamuri’den sonraki belki de Müslüman toplumun
oluşmaya başladığı ilk yerleşim yerlerinden biri olarak biliniyor.
Belki de diyoruz, çünkü kapsamlı araştırmaların
özellikle, yüzey ve deniz arkeolojisinin bölgenin neredeyse hiçbir bölgesinde
yapılmamış olmasının getirdiği kesinliklerden uzak bir durum söz konusudur.
Bunun anlamı, Sumatra Adası’nın bir yandan, milâttan önce
Çin-Hindistan ile öte yandan, İslam öncesi dönemde Arap, Farsi ve Hind kökenli
denizci ve tüccarların Hint Okyanusu üzerindeki güzergâhlarının ve
faaliyetlerinin ortasında yer alması, yerleşik toplum bir başka deyişle site
şehir yapılarının varlığının, Ada’nın farklı bölgelerinde aynı dönemde veya
yakın dönemlerde İslamlaşmaya imkân tanımış olduğu yönündedir.
Bu noktada, elde kayda değer yazılı kaynağın olmamasına
rağmen, diğer bazı faktörler dikkate alındığında, bölgenin Hicri asrın ilk
birkaç yüzyıllık bölümünde tedrici olarak Müslüman grupların özellikle, Sumatra
Adası’nın bazı bölgelerine ulaştıklarını ortaya koymaktadır.
Söz konusu bu dini-toplumsal değişimin başat bir nitelik
kazanmasının ise, verili bazı kaynaklardan hareketle, Hicri dört ve/ya beşinci
yüzyıllarda gündeme geldiği anlaşılmaktadır. Yukarıda dikkat çektiğimiz Kampung
Pande vakasını işte tam da, bu tarihsel süreçle birlikte değerlendirmek
gerekmektedir. Bu noktada, şehrin ilk olarak milâdi 13. yüzyılın hemen başlarında
bu bölgede kurulması uzun bir tarihsel birikimi ve bu süreçte ortaya çıkan
yapıların önemine işaret ediyor.
Uluslararası destek ve koruma
Başkent Banda Açe ve etrafını çevreleyen Aceh Besar
bölgesinde gayet önemli tarih ve kültür varlıklarının bulunduğu çok önceden
beri bilinen bir gerçek. Özellikle tsunaminin ardından bölgede faaliyette bulunan
bazı Avrupalı sivil toplum kuruluşları, akademisyenler ve araştırmacılar bu mekânlara
yönelik araştırmalarını gerçekleştirirken, bunun sınırlı bir çabaya tekabül
ediyordu.
Bununla birlikte, ne tsunamiden hemen sonra ne de ilerleyen
yıllarda Türkiye’den veya bir başka halkının çoğunluğu Müslüman olan bir ülkenin
yukarıda dikkat çekilen tarihsel ve kültürel değerlere yönelik çalışma yapmamış
olması da gayet ilginç. Nihayetinde ortada, öncelikle Endonezya devleti olmak
üzere ancak, bununla sınırlı olmayan ve geniş anlamda İslam kültür ve tarih
varlıklarının gerçeğinin bugüne kadar dikkate alınması gerekirdi.
O dönemlerde gerek İslam İşbirliği Teşkilatı (OIC) bünyesindeki
bazı alt kurumlar ve Türkiye’den bazı kurumlar nezdinde girişimlerde
bulunulmasına ve bu konuda bazı raporlar paylaşılmanına rağmen, Açe’de ne Banda
Açe ve Aceh Besar ne de bir başka bölgede söz konusu bu tarihi varlıkların
korunmasına dair adım atılabildi.
Daha 2005 yılında, yani tsunaminin sadece aylar sonra
bölgeden gelen taleplerin bugüne kadar dikkate alın/a/mamış olması gayet üzüntü
vericidir. Örneğin, Kampung Pande’deli ancak, Açe’nin ve Endonezya’nın başkent Cakarta
ve Bandung gibi farklı yerlerinde yaşayan akademisyen ve entellektüellerin bu
bölgede klâsik bir cami külliyesi talebi maalesef değerlendirilemedi.
Oysa, hem İslam toplumunun bölgedeki ilk yerleşim yerlerinden
biri olarak uzun bir tarihi geçmişe ev sahipliği yapan, hem de klasik dönem Açe
Darüsselam Sultanlığı’na bağlı bir bölge olarak, başta altın ve gümüş işçiliği
gibi zanaatkârlığın yeşerdiği ve geliştiği, bu anlamda üç farklı lokasyondaki sultanlık
ailesi ve alimlerin mezarlarının bulunduğu mekânlarla söz konusu bu geçmişin
izlerini somut bir şekilde taşıdığını ortaya koyan Kampung Pande’nin hak ettiği
ilgiyi görmesi gerekirdi.
Tüm bu tarihsel gerçekliğinden hareketle, bugün Kampung Pande
sınırları içerisinde uzunca bir süredir çöp toplama merkezinin varlığı ve
sürecin bir çöp arıtma tesisi kurulmasına doğru evrilen sürecin bir an önce sona
erdirilerek, bu tarihi ve kültürel varlıkları sadece bölge halkı için değil, geniş
Malay dünyasınca tanınması, tanıtılması, gün yüzüne çıkartılması ve
uluslararası korumaya layık bir şekilde ele alınması en büyük temennimizdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder