Mehmet Özay 6 Haziran 2012
YOKSULLUĞUN NEDENLERİ
Onyıllarca
devam eden devletçi kalkınma programları neticesinde ülkenin yoksul
kesimlerinin sosyo-ekonomik koşullarında kayda değer bir gelişme görülmemiştir.
Yoksul kesimler sosyo-ekonomik kalkınma yönünde yeterli bir gelişme
kaydedemediğinden kendi başlarının çaresine bakmak durumunda kalmışlar, bu durum
ülkenin bir başka sorunla yüzleşmesini gündeme getirmiştir. Ülkenin var olan
tarım arazileri bilinçsiz kullanıma konu olduğu gibi, zengin orman varlığı da
kırsal kesimdeki halk tarafından biliçsizce yok edilerek tarım arazilerine
dönüştürülmeye çalışılmış. Böylece ülkenin postmodern dönemin dikkat çeken
sorunu olarak çevre problemine tanık olmasına neden olmuştur. Sorunlar yumağı
bununla da iktifa etmemiş, yoksul kesimler daha iyi yaşam koşulları için,
modern dünyanın daha önceden tecrübe ettiği üzere, büyük şehirlere akın ederek
gecekondulaşma, yeterli sağlık koşullarından yoksun olma, aşırı kalabalık
nüfusun birikmesi gibi sorunlara neden olmuştur. Bugün özellikle başkent
Jakarta bu anlamda bir örnek temsil etmektedir.
Yeni Kalkınma Stratejileri
Kalkınma
konusunda uzmanlar yeni bir perspektif belirlemek zorunda kalmışlardır. Bunu
iki bağlamda ele almak mümkün:
1)Kalkınma
programları halkın katılımına konu edilmesi;
2)Hükümet dışında,
halka hizmet ve kalkınma konusunda yardımcı olacak sivil toplum kurumuşlarına
ihtiyaç duyulması.
Bu çerçevede sorun olarak gündeme
gelen husus Asya Kalkınma Bankası örneğinde görüleceği üzere kalkınma
projelerinin halkın desteğinden veya yönetim sisteminin yetersizliğinden
verimli olamamıştır. Sivil toplum kuruluşlarının faaliyetleri bağlamında,
ortaya çıkan sorun ise, doğru STK’ların belirlenmesinde görülmektedir. Örneğin,
Asya Kalkınma Bankası’nın kalkınma programları için sağladığı fonların
kullanımı.
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARI
Daha Hollanda sömürgesi olduğu
dönemde, Endonezya’da sosyo-ekonomik kalkınmanın gerçekleştirilmesine yönelik
olarak bir takım organizasyonlar ortaya çıkmıştır. Bu oluşumları iki başlık
altında değerlendirmek mümkün:
a)Sömürge
yönetiminin açtığı okullara gidemeyen orta ve alt tabaka çocuklarına yönelik
eğitim faaliyetleriyle ilgilenen kurumlar (Taman Siswa);
b)Sömürge
yönetiminin eğitim olanaklarından istifade edemeyen kesimlere mensup çocuklara
dini eğitim vermeyi amaç edinen Muhammediyye diye anılan kurumlar.
Bu iki oluşum günümüzde halen varlıklarını
devam ettirmektedirler. Muhammediyye isimli oluşumlar dini eğitimin yanı sıra,
hizmetlerini sağlık alanına da taşımıştır.
1970’li yılların sonlarından
başlayarak ülkede STK mantığı çerçevesinde ele alınabilecek oluşumlar görülmeye
başlanır. Daha önceki yardım
kuruluşlarının aksine, bu oluşumlar daha çok kalkınma odaklı projeler üzerinde
durmuşlardır.
Her ne kadar, proje planlaması ve
uygulaması, fon temini gibi konularda bir takım problemlerle karşı karşıya
kalmış olasalar da, Endonezya’daki STK’lar ülkenin son otuz yılındaki kalkınma
girişimlerinde rol almışlardır.
Bu oluşumlar arasında şunları saymak
mümkün:
i)Endonezya aile
planlaması örgütü
ii)Endonezya
Sejahtera Vakfı
iii)Dian Desa
iv)Bian Desa
v)Lembaga Studi
Pembanguanan
Günümüzde ülke çapında 8000 STK’nın
varlığından söz ediliyor.
Ülkedeki Farklı STK Oluşumları
A)Ülkedeki
STK’lar genelde kendi hareket kabiliyeti ile faaliyet göstermeye çalışan
oluşumlar olarak görülmekte ve lembaga
swadaya masyarakat (LSMs) olarak anılmaktadırlar. LSMs’leri üç grupta
toplamak mümkündür:
i)Ulusal çapta faaliyet
gösteren, toplum kalkınmayı gözeten oluşumlar: Bu oluşumlar ülkedeki siyasal
yapı ile herhangi bir bağlantı içerisinde değillerdir.
ii)Ulusal çapta hem siyasal
faaliyetleri olan hem de toplumsal kalkınma gözeten oluşumlar: Yönetimlerin
kalkınma paradigmalarına ve uygulamalarına eleştirel yaklaşan STK’lardır. Bu
oluşumlar, halk katında kendi kendini yönetme bilincinin geliştirilmesi kadar
yönetimlerle etkileşim halinde bulunmak suretiyle çalışmalarından istifade
edenlere daha çok faydalı olmayı amaçlamaktadırlar.
iii)Yerel kalkınmacılar: Ulusal
düzeyde değil de, yerel planda faaliyet gösteren oluşumlar. Politika
değişiklikleri gündeme getirmekten ziyade, toplumda hakların inşasına yönelik
çalışmalar yürütmektedirler.
B)
Bir başka gruplandırma ise şu şekildedir:
i)Büyük çaplı STK’lar (Bingos):
Çok iyi organize olmuş STK’lardır. Yabancı fonlara erişebilmelirinin yanı sıra,
hükümetler düzeyinde üst düzey nüfuzlara sahiptirler.
Profesyonel kadrolara sahiptirler.
Sektörel bazda uzmanlık alanları vardır. Örneğin, Dian Desa’nın uzmanlık alanı
içme suyu projeleri ve teknoloji geliştirmeye yönelik çalışmalardır. Bina
Swadaya ve YIS ise eğitim, organizasyon ve kırsal alanlarda kredi kullanımında öncüdür.
Bu anlamda Bina Swadaya Endonezya’nın en başarılı kredi kurumu olmuştur.
ii)Yerel veya küçük çaplı
STK’lar (Lingos): Geleneksel oluşumlardır. Genç idealistlerce kurulan ve
Bingos’larla çatışan bu STK’lar kaynak sıkıntısı çektikleri gibi, hükümetlerle
ilişkileri de yok denebilir.
Örneğin CD Bethesda isimli küçük bir
STK sağlık ve toplumsal kalkınma alanında etkinlik göstermiştir.
iii)Kırmızı Plakalı STK’ları:
Araçlarının plakalarının renginden ötürü bu adla anılan söz konusu bu STK’lar
ya hükümetlerle veya üst düzey bürokratlarla ilişkileri ile tanınmaktadırlar.
Bu çerçevede hükümetlerden düzenli gelir kaynaklarına sahiptirler.
Yukarıda bahsi geçen Dian Desa ve
Bina Swadaya gibi büyük STK’lar gelir sağlamak amacıyla danışmanlık hizmeti ve
teknoloji satışı gibi faaliyetlerde bulunmuşlardır.
STK’ların
Kaynaklara Erişimi:
Ülkede ‘kırmızı plaka’ ve ‘Bingo’
dışındaki STK’ların önemli kaynaklara erişimi söz konusu değildir. Bu bağlamda
ülke içinde önemli kaynaklara sahip önde gelen kuruluş, Doğa Dostları
Derneği’ni kuran WALHI’dir (Wahana Lingkungan Hidup). 1991 yılına gelindiğinde
Doğa Dostları Derneğinin yıllır geliri 110 milyon Rupi ($40.000) olmuştur. Bu
rakam, WALHI’nin toplam gelirlerinin %25’ini oluşturmaktadır.
STK’lar Arası İşbirliği
Endonezya’da faaliyet gösteren
STK’lar, her ne kadar hepsinin içinde yer aldığı bir örgüt çatısı altında bir
araya gelememiş olsalar da, birkaç sektörde birliktelik göstermektedirler:
i)Bina Desa
Sekreteryası kırsal alanda çalışmalar yürüten STK’ların bir araya geldiği bir
örgüt çatışı kurmuştur.
ii)1976 yılında
WALHI çevre konusunda çalışan STK’ları bir araya getirmiştir.
iii)Kalkınma Forumu
Ortaklığı (Pengembangan Peranserta) olarak bilinen oluşum devlet kuruluşları,
iş çevreleri ve BM gibi uluslararası kuruluşlarla koordinasyonu sağlamak
amacıyla 1991 yılında kurulmuştur.
iv)Endonezya Kanada
Forumu, Kanada Uluslararası Kalkınma Ajansının katkılarıyla Kanada orijinli kurumlardan fon alan on kadar büyük STK’nın (bingos) bir araya getirdiği
birliktir.
Bu oluşumlar arasında halen
varlığını sürdüren uluslararası STK forumu 1984 yılında kurulan ve yerel ve
uluslararası STK’ları bir araya getirmeyi amaçlayan, bir grup Hollanda orijinli
STK ile ortaklık şeklinde kurulan INGI’nin devamı niteliğindeki Endonezya
Kalkınma Forumu’dur (INFID).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder