Mehmet
Özay 12.05.2018
9 Mayıs 2018 tarihi
Malezya Federasyonu’nun modern tarihinde en önemli değişimlerden biri. Hatta,
aşağıda değinilecek bazı özelliklerinden ötürü en büyük değişimi olarak
adlandırılmayı hak ediyor.
62 yıldır iktidarda olan,
omurgasını Birleşik Malay Ulusal Organizasyonu (UMNO) oluşturduğu ve Malay Çin
Birliği (Malaysian Chinese Association-MCA)
ile Malay Hint Kongresi’nin (Malaysian
Indian Congress-MIC) bu yapıya eklemlenmesiyle oluşan Ulusal İttifak (Barisan Nasional-BN) 9 Mayıs’ta hükümet
etme meşruiyetini kaybetti.
Ülkenin sömürge döneminin
bir ürünü olan etnik yapılarının oluşturduğu ve bugüne kadar dünyada belki de
örneği bulunmayacak şekilde etnik kökenli partilerin biraraya getirtilerek kurdurulduğu
Ulusal İttifak 1963 yılından itibaren Sabah ve Sarawak Eyaletleri’nin Malaya
Federasyonu’na eklemlenmesiyle her iki eyaletteki diğer irili ufaklı etnik
yapıların oluşturduğu partileri de bünyesine katarak iktidarı daha geniş etnik
yapılar ile paylaştı. Temelde ekonomik temelli çıkarlar temeline oluşan bu
ittifaktan adına ulus-devlet denilen toplumsal ve siyasal bir yapının çıkması
hedefleniyordu…
Ülkenin bugün yaşamakta
olduğu siyasi değişimi anlamlandırabilmek için uzunca bir hikayeden bu kadar
bahsetmekle yetinelim... Söz konusu sınırları keskin bir şekilde belirlenmiş ve
sadece toplumsal değil, siyasal etnik ayrışmaya da konu olan gelişme, 2. Dünya
Savaşı veya bölgedeki adıyla söylemek gerekirse Pasifik Savaşı’nın hemen
sonrasında, 1946 yılında İngilizlerin yeniden sömürge topraklarına dönmek
istemesiyle yakından ilintilidir.
İngiliz Krallığı’nın
Malaya Birliği adıyla yeni ve sürdürülebilir bir sömürge yönetimi inşa etmesine
karşı Malay etnik yapısından gelen tepkilere dayanır. Bu gelişmenin temelinde, 1946
yılında Harold MacMichael öncülüğündeki İngiliz heyetinin ortaya koyduğu Malaya
Birliği projesinin hayata geçirilebilmesi için 9 klasik Malay Sultanlarının her
biriyle anlaşma yapma çabasına karşılık, dönemin Malay milliyetçilerinin karşı
çıkmasıyla hareketlenen sömürge karşıtlığı bulunur.
Malay Müslümanların
‘dini’ ve ‘siyasi’ temsilcisi konumundaki Sultanların, önerilen Malaya Birliği
projesiyle müftü konumuna indirgenmesi, Çin ve Hint azınlığa vatandaşlık
hakkının verilmesi gibi bu toprakların asli unsuru kabul edilen Malayların pek
de istemedikleri bir sosyal değişme dayatması karşısında Malay milliyetçilik
hareketi UMNO ile tepkisini ortaya koydu.
Dato
Onn’un çok etnikli parti yapılaşması
1951 yılında dönemin UMNO
genel başkanı ve Cohor saray çevresine mensup Dato Onn bin Cafer’in partiyi
diğer etnik yapılara açma düşüncesi akamete uğrarken, partiden ayrılması ile
UMNO’da ilk siyasi değişim yaşandı. Yerine Kedah Sultanlığı hanedanlık ailesine
mensup Tunku Abdul Rahman geçerken, bu süreç MCA’nın ardından MIC’ın kuruluşuna
yol açtı. Bağımsızlık düşüncesinin bölge ülkelerinde yeşermesi ve sonuç vermesi
karşısında Malaya topraklarında da benzer bir arzu ortaya çıkarken, İngiliz
sömürge yönetimi şart olarak yeni bir siyasal ve toplumsal yapı inşası anlamına
gelecek ‘etnik’ ayrıma dayalı bir siyasi koalisyonu öngördü.
Bağımsızlık
öncesi etnik farklılaşma
Bağımsızlığın en önemli
şartı olduğu görülen bu durum, Malay, yani UMNO; Çinli, yani MCA ve Hintli,
yani MIC arasında masa başında İngilizler öncülüğünde yürütülen tartışmalarla
sosyal sözleşme ile sonuçlandı.
Bu sözleşme, etnik
yapılardan sadece Malay Müslümanlara yönetimde temsil hakkı tanırken, diğer
azınlıkları sömürge döneminde taşıdıkları ekonomik ve sosyal sektörlerde var
olma hakkı veriyordu. Bugüne kadar her daim gündemde olan Çin etnik
kökenlilerin ülke ekonomisine egemen olmaları; Hint kökenlilerin daha çok
tarımsal plantasyonlar gibi diğer iş kollarında hayatiy
Bugün yaşanmakta olan
değişimin yukarıda kısaca zikredilen siyasal ve toplumsal arka plândan
haberdarlıkla anlaşılabileceğini söylemeliyiz. Aksi takdirde, Malezya Federasyonu’nda
14. genel seçim sonuçlarını herhangi bir ülkede gerçekleşen seçim sonrasında
bir hükümet değişikliği şeklinde anlaşılmasına yol açar. Bu ise Malezya toplumu
ve siyasetine bigâne kalmak kadar, bu toplumsal değişimin yakın ve uzak tarihi
arka plânı ile muhtemel orta ve uzun vadede hem ülke için hem bölge için
değişimlerini fark etmemek anlamına gelir.
9
Mayıs zaferinin arka plânı
Geçen 62 yılın iktidar
cephesine dair bu kısa özet sonrasında şimdi kısaca 9 Mayıs’ı siyasi zaferle sonuçlandıran
muhalefet bloğunun ne anlama geldiğine değinelim.
Öncelikle Malezya
toplumsal yapısının doğal bir uzantısı olarak siyaset yapma biçiminde etnik farklılaşmalar
bir gerçeklik olarak kendini ortaya koymaktadır. Dolayısıyla Malay Müslümanları
temsil eden ve buna ilâve olarak Hint ve Çin kökenlileri temsil eden siyasi
oluşumların muhalefet bloğu şemsiyesi altında birarada toplanmasına doğal bir
gelişme olarak bakılabilir.
PR’dan
PKR’a
Burada bir an için durup,
Halkın Adaleti Partisi (Partai Keadilan
Sejahtara-PKR) kuruluşundan itibaren etnik farklılıkların ötesine geçip, üç
temel etnik yapıya mensup siyasetçileri aynı siyasi parti çatısı altında
topladığına tanık olunmaktadır. Bugün adına PKR’ın, 2000 yılında Adalet Partisi
(Partai Keadilan-PR) olarak
kurulduğunu hatırlatalım. Ancak PKR tecrübesi en azından girişim olarak ilk
değildir.
Yukarıda da dikkat
çekildiği üzere 1946 yılında Malay etnik yapısının temsilcisi olarak kurulan
UMNO’nun başkanı Dato Onn bin Cafer aradan geçen birkaç yıl geçtikten sonra Malaya
topraklarındaki etnik yapılaşmanın yol açabileceği siyasi ve toplumsal sorunların
etnik ayrışmadan değil, etnik birleşmeyle gerçekleştirilebileceğini fark etti.
Ancak Dato Onn’un bu önerisi parti kurullarında kabul görmeyince partiden
ayrıldı. Bu durum, birinci önemli değişikliğe işaret etmektedir.
PAS
muhalefet bloğunda yok
Bir diğer dikkat çekici
yapılaşma Çin etnik yapısına mensup siyasi hareketin, Malezya İslam Partisi
(PAS) gibi ulusal olmakla birlikte daha çok kuzeydeki üç eyalette etkin olan
İslamcı olarak adlandırılabilecek bir hareketle yan yana gelmesidir. PAS söz
konusu olduğunda yine bağımsızlık öncesi yıllara gidip 1951 yılında UMNO
içindeki alimler çevresi olarak adlandırılan grubun partiden ayrılarak bugünkü
PAS’ın başlangıcı Malezya İslam Birliği Partisi’ni kurmalarıdır.
Enver İbrahim’in 1999’da başlattığı
reform hareketi, 2004 yılında hapisten çıkmasının ardından MCA ve PAS’ı PR
(PKR) ile aynı çatı altında toplaması 9 Mayıs zaferinin yapı taşlarını
oluşturan siyasi ittifak anlamı taşır. Malezya’da bir İslami siyasi yapının
oluşturulması hedefine sahip PAS’ın, MCA gibi seküler, Müslüman olmayan bir
etnik azınlık siyasi partiyle yan yana gelmesi, hem çok etnikli çok dinli
Malezya toplumunda hem de bölgedeki diğer benzer toplumsal yapılar için kayda
değer bir sürece işaret ediyor.
Bu muhalefet ittifakının
önce 2008 ve ardından 2013 genel seçimlerinde iktidarın Federal mecliste üçte
iki çoğunluğu yitirmesine yol açarken, giderek artan sayıda eyalet yönetimini
de üstlenmesi başarısını göstermesini sağladı. Bu ittifakın
sürdürülebilirliğinde PAS’ın 2015 yılında vefat eden karizmatik lideri ve bir
alim kabul edilen Nik Aziz’in katkısı özel bir araştırmaya konu olacak
önemdedir. Çünkü Nik Aziz’in vefatının ardından PAS muhalefet ittifakı
bloğundan çıkmış ve giderek UMNO saflarıyla neredeyse açık bir ittifak kuracak
ilişkiler geliştirme yoluna girmiştir.
Muhalefet bloğunun
Malezya siyasal ve özellikle de toplumsal yapısında dışlanmış, ikincil vatandaş
statüsünde görülme eğilimlerine konu olan Hint etnik azınlığın kendini ifade
edebilmesi ve PKR ve MCA gibi siyasi partilerde hareket kabiliyeti kazanmış
olması kayda değer bir durumdur. Öyle ki, eyalet ve ulusal meclisler için
milletvekilliği adaylıklarına katılan Hint kökenli siyasetçilerin bir bölümünün
temsil kabiliyeti kazandıklarına tanık olunmuştur.
Bugün oluşan muhalefet
ittifak bloğunun arkasında büyük bir halk desteği vardır. Bu destek bugün yeni ortaya
çıkmış değil. Aksine 2013 seçimlerinde yüzde 51’i aşkın oyla popüler oyları
alan muhalefet bloğu, seçim yasasındaki uygulamalardan ötürü iktidar
olamamıştı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder