Mehmet Özay 7 Nisan 2012
Ebubekir ve Cohor ilişkisine kaldığımız yerden devam ediyoruz... Cohor
Sultanlığı özelinde Yarımada’daki Malay yönetimlerinde başgösteren modernleşme
eğilimleri içerisinde Sultan Ebubekir’in rolü üzerinde durmaya devam ediyoruz.
Yaşamı, eğilimleri ve yönetimi ile halkının kaderini etkilemiş bir lider olan
Ebubekir’le ilgili düşüncelerimizi ortaya koyarken, tartışmanın sömürge dönemi
eğitim ve yetişme koşullarından bağımsız olamayacağı aşikârdır.
1833 yılında dünyaya gelen Ebubekir’in, dönemin İngiliz valisinin babası
Temenenggong İbrahim’e yaptığı “tavsiyeler” neticesinde 1840’lı yılların
başında Singapur’a demir atan misyoner öncülerinden Benjamin Keasberry’nin
kurduğu Malay okulunda öğrenime başlaması yabana atılacak bir hadise değildir.
1846 yılı ilk aylarından başlayan eğitim üç veya dört yıl sürmüştür. Bu
bağlamda, Keasberry adının önemli olduğunu vurgulayalım. Çünkü Amerika’dan
gelen bu misyonerin hedefi Çinli veya Hintli ailelerin çocukları değil, doğrudan
doğruya Malay nüfusuna yönelik eğitim faaliyetleri yapmaktır. O dönem, Singapur
Adası’ndan başlayarak Malay Yarımadası’nda özellikle Penang Adası ve
Malaka’daki -nihayetinde giderek Batı sahili yerleşimleri boyunca yaygınlık
kazanacak olan- misyoner okullarının sanıldığı gibi sadece Çin ve Hint/Tamil
çocuklarının “eğitimine” odaklanmadıklarını; bizatihi Müslüman Malay
çocuklarını da “hedef aldıkları” yapılanmanın en belirgin örneğini
sergilemesiyle dikkat çeker.
Ebubekir’in ilkokul yılları hayatının geri kalan yıllarında belirleyici bir
özelliğe sahip olduğu görülecektir. Bu okul, sadece Ebubekir’i değil, döneminin
önde gelen Malay ailelerinin çocuklarının da öğrenim gördüğü bir kurumdu. Kaldı
ki, Ebubekir sarayı Singapur Adası’ndaki Telok Belangah’dan Tanjung Puteri’ye,
yani bugünkü Johor Bahru şehrine taşıdığında ilk icraatlarından biri 1864
yılında bir İngiliz okulu açmak olmuştur. Bu okuldaki öğrenim sürecinde kurulan
ilişkiler ileride Ebubekir’in yol arkadaşlarının da belirleneceği bir kaynak işlevi
gördü. Öyle ki, Ebubekir babasının vefatının ardından görevi devraldığında,
Cohor modernleşmesini gerçekleştirmede saray bürokrasisinde ihtiyaç duyduğu
insan sermayesi söz konusu bu okul mezunlarından oluşuyordu.
Bu safhada Cohor Sultanlığı’nın 1855 yılında nasıl kurgulandığına ve bunda
Ebubekir’in rolüne değinmekte fayda var. Çünkü bu husus, süreçte ortaya çıkacak
Malay Sultanlıklarına “doku kazandıracak” öneme sahiptir. Elbette burada
bahsedilen Cohor Sultanlığı temelde bir kırılmanın neticesinde ortaya
çıkmıştır. Bu husus, İngilizlerin Farquhar ve Raffles marifetiyle Singapur
Adası’nı almasına kadar geri gider ve burada değinilemeyecek kadar uzun
olduğundan kısaca şöyle ifade edebiliriz. Klasik Cohor-Riau Sultanlığı’nda
tahtta varis olacak erkek üyenin olmaması Singapur’daki sultanlık haklarının
-bu salt unvanla ilişkilidir, teritoryal bir bağlamı bulunmamaktadır-
Ebubekir’in babası İbrahim’e devredilmesiyle sonuçlanır. Peki akabinde ne
olmuştur? Ebubekir, babasının yerini almasıyla İngiliz yönetiminin “dostane”
ilişkilerine mazhar olmuş ve bugünkü Cohor’un gelişme süreci başgösterdi.
Manevi yani Sultanlık unvanı, maddi yani teritoryal genişleme süreçleri R. O.
Winstedt’in “yönetimimizin isteklerini karşılama konusunda son derece istekli”
şeklinde tasvir ettiği Ebubekir’in yönetimde, 1874 ilâ 1885 yılları arasında,
refahın zirvesine çıkan Cohor, İngiliz sömürge yönetiminin takdirini kazanmakla
kalmadı, diğer Eyaletlerdeki sultanlıklar için bir model olarak dikkat çekti.
Tabii bu modelliğin Singapur’daki İngiliz bürokrasisinin örnek alınmasıyla
sınırlı olmadığı, bunu tamamlayacak faktörlerin yani dönemin üretim araçlarının
işlevselliği ile devşirilen maddi kalkınmayla bütünlük arz ettiği ortadadır.
Ebubekir’in diğer sultanlar nezdindeki “stratejik önemi” bizatihi sembolik
değer olarak taşıdığı önemdne kaynaklanıyordu. Bu önem nereden geliyordu peki?
Ebubekir’in Avrupa ziyaretleri kadar Asya ziyaretleri gerçekleştirdiği
meşhurdur. Ancak bu ziyaretler arasında en önemlisi ve sembolik kıymeti öne
çıkanı ise dönemin İngiliz Kraliçesi Viktorya tarafından kabul edilişidir. Bu
sıradan bir ziyaret değil, yerli bir liderin medeni dünyanın beşiği
İngiltere’de “medenileşmiş” ve “kültürlenmiş” bir şahsiyet olduğunun teyididir
aslında. Carl A. Trocki’nin (1979) ifade ettiği üzere Kraliçe Viktorya bu
“fırsatı” Ebubekir’e vermiştir. İngiliz sarayına ziyareti kadar, Ebubekir’in
Ada’daki varlığı o dönemin küresel İngiliz sermaye çevreleriyle de ilişkisinin
ortaya çıkacağı bir zemini hazırlamıştır.
Keasberry’in açtığı okulda başlayan bireysel modernleşme serüveni, İngiliz
kurumlarıyla olan işbirliği ve akabinde siyasi bir lider olarak ortaya çıkışı,
onun yani Ebubekir’in şahsında Cohor Malayları’nı İngilizlere yakınlaştıran
unsurların devamlılık arz ettiğini göstermektedir. Daha tahtta çıkışının ilk
yıllarında dönemin İngiliz Valisi Harry Ord, Ebubekir’den Malay Yarımadası’nda
“medeni ülkeler düzeyindeki” tek Malay sultanı olarak bahsetmesi herhalde beyaz
adamdan alınabilecek en büyük takdirdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder