Mehmet Özay 12.07.2021
Malezya Federasyonu’nun en önemli siyasetçisi, devlet adamı Dr. Mahathir Muhammed 96 yaşına bastı.
Pasifik Savaşı
sonrasında Güneydoğu Asya topraklarında birbiri ardına kurulan ulus
devletlerden biri olan Malezya Federasyonu’nun yetiştirdiği önemli siyasetçi,
devlet adamı ve entellektüel Dr. Mahathir 96. yaşında. Aslında, ona atfen, Malezya
Federasyonu’nun yetiştirdiği derken biraz temkinli davranmak gerekir.
Malezya’nın 30
Ağustos 1957 tarihinde bağımsızlığa kavuştuğu ve Dr. Mahathir’in 10 Temmuz 1925
tarihinde doğduğu dikkate alındığında, onun varlığı, mevcut siyasal ve
toplumsal koşulların bambaşka bir evrenine tekabül etmektedir.
Bu kısa tarihsel
veri, temelde Dr. Mahathir’in bireysel varlığının ötesinde bir anlama işaret
ettiğini ortaya koymaktadır.
Bu çerçevede,
halen aramızda olan bu siyasetçi, sadece bugünün Malezya siyasetindeki karmaşık
ve komplike ilişkilerindeki yeri ve önemi ile önem arz etmiyor. Bundan daha da
ötesi, sömürge döneminin ve bu dönemin ürettiği ekonomik, siyasal ve kültürel
koşulların yeniden ele alınmasını hatırlatacak ve bizatihi onun söz konusu o
süreçteki ve devamındaki rolü ve işlevine dikkat çekecek bir yaklaşımı ortaya
koymayı gerektirmektedir.
Başlıkta yer
verdiğim kurt sıfatının elbette, somut bir karşılığı var. Bu karşılık, salt
1981 yılında aktif siyasetin en tepe ismi olarak yani, başbakan statüsüyle
ülkesine hizmet vermeye başladığı yıllarla sınırlı değil.
Bundan daha öncesi
ve de önemlisi söz konusu bu sıfat, sömürge döneminin tüm sosyo-kültürel ve
siyasal şartlarına maruz kalmış, soylu ailelerden gelmeyen, aksine genel
çoğunluk içerisinde bir Malay olarak Dr. Mahathir, mevcut şartlar karşısında ne
denli rasyonel olmak gerekiyorsa bunu hayatına uygalayan bir kişi olması ve bu
bağlamda kendini inşa etmesiyle bağlantılıdır.
Dönemin sömürge
başkenti Singapur’da tıp öğrenimi görmesi, onun hem içinde bulunduğu Malaylılık
durumu, hem de sömürge idaresi ile doğal ve aynı zamanda derin bir hesaplaşması
olarak yorumlanabilir.
Tahmin
edilebileceği üzere, doktorluk geri kalmışlıkla anılan toplumların gelişme
aşamalarında, kendilerine biçtikleri mesleki formasyonun en tepesinde bir alan
olması, başarılması halinde en önemli bir aşamanın geçildiğine yorumlanır. Dr.
Mahathir, bu eşiği aşmakla birlikte bu alanda varlık sürmek yerine, bir başka
eşiğe ulaşma mücadelesi vermiştir.
Öyle ki, Dr.
Mahathir, Pasifik Savaşı sonrası şartlarının doğurduğu bir siyasal gerçeklik
olarak, bir yandan bölge toplumlarının talebi, öte yandan sömürgeci güçlerin
artık kaldıramayacakları giderek ağırlaşan sömürgeleştirilmiş toprakların ve
halkların yükünden kurtulma adına gündeme gelen bağımsızlığa uluşma
mücadelesinin kurumsal adı olan siyasi hareket içerisine katılmasıyla dikkat
çeker.
Dr. Mahathir’in,
doğum günü vesilesiyle yaptığı açıklamada, “din, ırk ve ülke” vurgusu dikkat
çekicidir. Bu durum, salt bir Malay ve Müslüman olarak günün getirdiği siyasal
şartlarda dillendirilen bir üçleme/argüman değil, bunun ötesinde derin tarihsel
kökleri olan bağlamı olduğunu hatırlatmak gerekiyor.
“Din, ırk ve ülke”
üçlemesi tam da, sömürgecilik döneminin koşullarında Malay Yarımadası’nın “asli
unsurları” (bumiputra) olan Malay
Müslümanların ve ilintili diğer bazı toplulukların ne için var oldukları ve
bağımsızlıkla neyi murad ettiklerini ortaya koymaktadır.
Din ile İslam, ırk
ile Malaylılık, ülke ile Malaya Federasyonu/Malezya Federasyonu kastedilirken,
bunun temelde bu topraklarda yaşam süren diğer etnik ve dini azınlıklarla
ilgili bir sorunsala karşılık gelmiyor.
Yukarıda “derin
tarihsel kökleri” ile kastettiğim biraz da bu. Yani bu coğrafyayı ve üzerinde
yaşam süren geniş toplum kesimlerini varoluşsal olarak birbirine bağlayan
temeller olarak bu üç unsurun yapılaştırıcı bir işlevi bulunmaktadır.
Dr. Mahathir’in
zikrettiği bu üç unsur onu siyasal ve toplumsal zeminde önemli bir yere
oturttuğu gibi, bu üç unsurun diğer azınlık gruplarca algılanışı bağlamında Dr.
Mahathir’in dışlandığını varsaymak pek mümkün gözükmemektedir. Sadece modern
Malezya toplumu ve siyasetinde değil, Güneydoğu Asya özelinde ve Asya-Pasifik
genelinde kalibre bir siyasetçi olarak Dr. Mahathir’in yeri tartışılmaz.
Bu ve diğer bazı
nedenlerle, akademisyen ve siyaset yorumcusu Çin kökenli Malezyalı James
Chin’in de vurguladığı üzere, Dr. Mahathir mevcut siyasi partiler üzerinde bir
politik duruşu temsil etmektedir.
Bunun adına
karizma veya tecrübe diyelim, her halükârda Dr. Mahathir ulaştığı bu yaşı ve bu
yaşa ulaşana kadar siyaset dünyasındaki işlevi, genel olarak ifade etmek
gerekirse onu, “diğerleri” nezdinde de makbul bir kişi kılmaktadır. Diğerlerinden
kastımız, Malezya Federasyonu’nda yaşam süren diğer din ve etnik yapılara
mensup kitlelerdir.
Sömürgeci
unsurların teori ve yöntemleriyle akılları karışmış olanların anlayamayacağı
bir durumdan bahsettiğimiz aşikârdır.
Öyle ki, Dr.
Mahathir, “din, ırk ve ülke” derken, kasaba politikacısı veya azınlık aşağılık
kompleksine (inferiority complex)
maruz kalmış kişilerin dar kalıplarıyla hareket eden bir siyasetçi değildir.
James Chin’e atıfla ifade etmek gerekirse, Malay Müslümanlara en ciddi ve ağır
eleştirileri getiren kişi olan Dr. Mahathir, aynı zamanda -tüm eleştirilere
rağmen, diğer dini ve etnik azınlıklarca Malezya’yı ulus-devlet yapma
konusundaki kararlılığı ve yapıcılığı ile takdir edilen bir kişidir.
“Din, ırk ve
ülke”nin varlık sürmesinin bilgi, siyaset ve toplumsal kökenlerine vakıf
olduğuna kuşku olmayan Dr. Mahathir, aynı zamanda yaşadığı dönemin
zorunlulukları/imkânları karşısında hareket kabiliyetini geliştirme ve
genişletme konusunda da gayet mahir bir siyasetçi olduğunu kanıtlamıştır.
Malezya Federasyonu’nda
1970’lerin başlarından gündeme gelen ve 1980’lerden itibaren giderek artan bir
şekilde ortaya çıkan kalkınmacı modernleşmenin unsurlarında belirleyiciliğe
sahip olan bir siyasetçi var karşımızda. Söz konusu o yıllarda, adına sömürge
sonrası (post-colonial) denilen
teorilerinin ortaya çıkmasında hiç kuşku yok ki, diğer bazı liderler kadar, Asya-Pasifik
bölgesinde bir Müslüman, eski bir sömürge bireyi olarak Dr. Mahathir de siyasi
düşüncesi, pratik zekası ve politikasalarıyla katkıda bulunmuştur. Bugün
Malezya’da yaşanan her türlü siyasal zorluklara rağmen, kendini bir ulus-devlet
olarak “din, ırk ve ülke” bağlamında var etmiş bir yapı var ise, bunda hiç
kuşku yok ki, Dr. Mahathir’in gayet önemli bir payı bulunmaktadır.
Bu vesileyle Dr.
Mahathir Muhammed’e uzun ve hayırlı ömürler dilerim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder