6 Aralık 2019 Cuma

Türkiye-Endonezya savunma işbirliği ve ‘Prabowo’ / Turkey-Indonesia defense cooperation and ‘Prabowo’


Mehmet Özay                                                                                                                  06.12.2019
Endonezya savunma bakanı Prabowo Subianto’nun 27-29 Kasım günlerinde gerçekleştirdiği Türkiye ziyaret sadece savunma alanında değil, genel anlamda iki ülke ilişkileri açısından önemliydi.
Bu ziyaretin teknik boyutlarına geçmeden önce, ‘Prabowo’ ismi üzerinden bazı hatırlatmalar yapmakta fayda var. 2014 ve bu yıl Nisan ayında yapılan başkanlık seçimlerinin iki adayından biri olan ve her iki seçimde de rakibi Joko Widodo (Jokowi) karşısında başarısız olan bir siyasetçiden bahsediyoruz.
Ülkede seçim süreci ve yasal gereklilikler bağlamında resmi olarak başkanlık yeminini Ekim ayında yapıldığı dikkate alındığında, aradan bir ay gibi çok az bir süre geçmesine rağmen, bugün Prabowo’yu, Jokowi hükümetinde Savunma Bakanı olarak görmemiz açıkçası büyük bir sürpriz.
1998’deki Prabowo
1998 yılı Mayıs ayında Suharto’nun 32 yıllık iktidarının sona erdirildiği dönemde, özel kuvvetler komutanı olan Prabowo’nun geçici başkan merhum Baharuddin Yusuf Habibie yönetimine karşı muhalefeti ve kimi araştırmacılara göre darbe girişiminden birkaç ay sonra görevinden alınmıştı.
Suharto’nun kızlarından biriyle evliliğinden ötürü, zaman zaman eski başkanın üvey oğlu olarak da anılan Prabowo, bu akraba bağının ötesinde dönemin siyasetine eklemlenen bir isim olarak dikkat çekiyordu. Ve Prabowo, diğer benzerleri gibi üniformayı çıkarıp sivil siyasete atılarak ulusal siyasetin en zirvesine çıkmak arzusundaydı.
İki seçim yenilgisinin ardından Prabowo’nun niçin bugün Savunma Bakanlığı koltuğunda oturduğu sorusuna rasyonel bir cevap vermek gerekiyor. 2016 yılı Ağustos ayından itibaren birkaç ay süren gösterilerin ardındaki isim olarak o günlerde bizzat tanık olduğumuz Prabowo’nun, benzer bir eğilimi bu yıl Nisan seçimlerinden sonra da sergilemesi, başkent Cakarta meydanlarının tıpkı yirmi yıl öncesinde olduğu gibi yönetim karşıtı gruplarca teslim alınması çabası, kimilerinin aklına 1998 yılındaki darbe girişimini akıllara getiriyordu.
Kayda değer bir araştırma konusu olan bu hususu burada kapatıp, bugün Prabowo’nun Savunma Bakanlığı’nda oluşunu Jokowi siyasetinin bir başarısı olarak görmek gerekiyor.
Merkeze çekilen Prabowo ve ‘topyekun savunma’ projesi
Açıkça dillendirilmese de, Nisan sonrasında gösterilerin meşru seçim sonuçlarına itirazı bir tür ulusal güvenlik konusu olarak değerlendiren bir siyaset aklından bahsetmek gerekir.
Bu siyaset aklı, çatışmacı bir unsur olarak nükseden Prabowo ve destekçilerini ulusal siyasetin merkezine eklemlemek suretiyle kamuyounda ve siyasette barışçıl ortamın oluşmasını arzulamış olsa gerek...
Şimdi, Sayın Prabowo’nun Savunma Bakanı olarak Türkiye ziyaretine dair bazı hususlara değinebiliriz.
İki ülke arasında, 2010 yılından itibaren savunma sanayi işbirliği çabalarında görüşmeler yapıldığı biliniyor. Bu işbirliğinin ifadesi olarak 2020 yılında yeni nesil tank üretimi gerçekleştirilmesi bekleniyor. Söz konusu bu işbirliğinin başlangıç noktası olarak Türkiye’de savunma alanında işbirliğini geliştirme yönünde çabaların kayda değer bir yeri var.
Türkiye’de bu alanda ortaya konulan teknolojik yatırımlar ürün olarak karşılığını bulmaya başlarken, uluslararası arenada hem ilgili alanda işbirliği hem ekonomik yatırım olarak değerlendirilmeye matuf gelişmelere konu oluyor.
Öte yandan, Takımadalar topluluğu Endonezya’nın son dönemde karşı karşıya kaldığı güvenlik sorunlarına çözüm bulma arayışlarının Türkiye ile buluştuğu bir alandan bahsedebiliriz.
İki ülkenin var olduğu ileri sürülen dini/kültürel yakınlığının bu süreçte ne gibi bir rol oynadığı tartışılabilir. Ancak daha rasyonel bir tutum takınarak, konuya Endonezya vechesinden bakıldığında, bağımsızlıktan bu yana küresel güçler ve oluşumlar karşısında “bağlantısızlık” ilkesini sürekli gündeminde tutmuş bir ülkenin uluslararası arenada savunma gibi stratejik bir alanda yeni bir partner arayışından söz edebiliriz.
Buradan hareketle, bugünkü koşullarda, Güneydoğu Asya coğrafyasında veya bu coğrafyayı daha genişletilmiş haliyle ele alarak söylemek gerekirse Asya-Pasifik’te, Çin ve ABD rekabetine konu olan bir süreçte Endonezya’nın farklı bir güç merkezi ile yakınlaşmakta olduğu yorumunu yapmak mümkün.
Söz konusu savunma işbirliğinin 2010’da başladığından hareket edilirse, bu gelişmenin Jokowi öncesinde iki dönem başkanlık yapmış olan Susilo Bambang Yudhoyono politikalarınca belirlendiği görülür. Bugün bu politikanın devam ediyor oluşunu, Endonezya siyasetinde yukarıda dile getirdiğimiz yeni güç merkezleri arayışının bir sonucu olarak görülebilir.
Eski bir general ve ardından ulusal siyasetin muhalif kanadında yer alan bir siyasetçi, bugünse Savunma Bakanlığı gibi çok önemli bir bakanlığın başında gördüğümüz Prabowo’nun ulusal güvenlik meselesine vakıf bir kişi olarak görmek gerekiyor. Zaten başkan Jokowi de ona savunma bakanlığı görevini verirken bu nedeni ileri sürmüştü.
Nisan ayındaki başkanlık seçimi sürecinde, ülkenin savunma politikalarının zaafiyetine dikkat çeken Prabowo, temelde bununla kamuoyunun ilgisini Çin faktörüne gönderme yapıyordu. Bunun üzerinden, Çin’le yakınlaştığı iddiasına konu olan Jokowi hükümetini yıpratma gibi arka plânda daha büyük bir politikanın yattığı dikkatleri çekiyordu.
Savunma bakanlığı koltuğuna oturmasıyla birlikte Prabowo ülkenin savunma alanındaki sorununu “topyekün savunma” kavramıyla dile getirdiği bir yöntemle çözme arzusunda.
Söz konusu bu ulusal savunma stratejisi ülke içerisinde çeşitli çevrelerden eleştiri alsa da, Prabowo’nun en azından şimdilik bu konuda ısrarcı olduğu görülüyor. Endonezya gibi, demokratikleşme süreçlerini tecrübe etmekte olan bir ülkede geniş kitleleri savunma konusunda mobilize etme anlamı taşıyan bu yaklaşımı temkinli karşılamak gerekiyor.
Savunma sanayi işbirliğinde yeni dönem
Bu noktada, Türkiye ile var olan savunma sanayi işbirliğinin yakın gelecekte savunma işbirliğine evrileceği dikkate alındığında, Endonezya savunma bakanlığının söylemlerinin yakından takip edilmesinde fayda var.
Peki Endonezya ile savunma gibi önemli bir alanda bu gelişmeler yaşanırken, acaba 15 Temmuz 2016 darbesinin ardından Türkiye’nin çıkarlarını kim nasıl koruyor; terör yapılanmasının farklı boyutlarıyla ülkedeki varlığı üzerine kimler neler yapıyor; Endonezya merkezi hükümeti ve örneğin Açe Eyaleti gibi kendine daha yakın hissettiği eyaletlerdeki bu terör yapılanmasının uzantılarına karşı hangi politikalar geliştiriliyor gibi soruları gündeme getirmekte fayda var.
Kanımca, Prabowo gibi bir siyasetçi ile masaya oturulmasından hasıl olacak kazanımlardan en önemlisi Türkiye’nin ulusal güvenliğini tehdit eden terör yapısının Endonezya’daki varlığına karşı aktif politikalar geliştirilmesini sağlamaktadır.
Böylece genel olarak Jokowi hükümeti ve de Savunma Bakanı olarak Prabowo Türkiye’nin güvenini kazanabilecek ve yeni dönemde, başta yukarıda dikkat çekilen savunma sanayi işbirliği başta olmak üzere çeşitli alanlarda ikili işbirliklerini artırma çabası sergileyebileceklerdir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder