Mehmet Özay – Banda
Açe 20
Temmuz 2015
Devlet başkanı Joko Widodo (Jokowi)
Ramazan Bayramı resmen başlatmak amacıyla eşi Iriana ile birlikte geçen
Perşembe günü Açe’ye geldi. Ülkenin önde gelen İngilizce yayın yapan gazetesi
“the Jakarta Post” bu ziyareti “Jakarta Bayram geleneğinin bozulması”
başlığıyla verdi. Bugüne kadar, Jokowi’nin selefleri Cakarta’daki İstiklal
Camii’nde bayram namazını kılıp, Başkanlık konutunda geniş katılımlı bayram
töreninde ev sahipliği yapıyorlardı. Bu bağlamda, Jokowi bir geleneği
‘bozarken’, bir başka ‘büyük geleneğe’ eklemlenmesiyle açıkçası tarihe bir not
düşüyordu.
Evet, Jokowi’nin Ramazan Bayramı
ziyareti önemliydi. Açe’nin Endonezya toprakları içerisinde tarihi ve geleneksel
olarak İslamiyetle ilişkisi her daim dikkat çekmiştir. Bununla birlikte, kimi
unsurların Açe topraklarının ve halkının İslamiyetle ilişkisinden alerji
duydukları da gizli saklı bir durum değil. Bu çerçevede, Başkan Jokowi’nin hem
önceki Başkanların aksine bayramı başkent Cakarta’da geçirmek yerine Açe’yi
seçmesinin bir geleneğin bozulmasının ötesinde anlamı var.
Öncelikle, Jokowi’nin politikaya
atılmadan önceki yaşamında yaklaşık üç yıl gibi bir süreyle Orta Açe’nin önemli
şehri Takengon’da yaşamış olmasının Açe ve Açelilere yönelik bir yakınlık hissinin
olduğuna kuşku yok. Bireysel tarihindeki bu not da aslında, önceki Başkanlardan
ayrılan bir hususiyetine işaret ediyor ve Açe ve Açelileri algısı noktasında
onu psikolojik bir rahatlığa sevk ediyor. Bir diğer nokta, geçen yıl başkanlık
seçimleri öncesinde kimi çevrelerin Jokowi’nin ‘dini mensubiyetine’ dair bazı eleştirel
çıkışlara cevap olduğunu da rahatlıkla söylemek mümkün. Kaldı ki, seçimlerden
az bir süre önce ‘umre’ye gitmesi de bu eleştirilere yanıt niteliğindeydi. Öte
yandan, Açelilerin İslamiyetle bağlarının gücü, tüm Endonezya nezdinde kabul
edilir ve kimi çevrelerce de öykünülebilir bir durumdur. Bu bağlamda, geniş
Müslüman kitlelere tam da bayram arefesinde Başkan Jokowi’nin vermek istediği
hoş bir mesaj olduğu görülür.
Tarihi verilere göre, en azından 16.
yüzyıldan itibaren Açe İslam Devleti’nde bayram kutlamalarında (Hari Raya) bir
gelenek haline gelen törenlerin bir benzeri modern dönemde de devam ediyor. Her
ne kadar, örneğin İskender Muda döneminin saray-eşraf ve halkın birlikteliği, allı-güllü
yüzlerce fil ile devletin görkeminin sergilendiği depdebeli kutlamalar olmasa
da, bugün de Açe’de Beytürrahman Camii merkezli Ramazan kutlamaları büyük ilgi
çekiyor. Düne kadar sadece Açe Valisi ve yardımcısı başta olmak üzere Eyalet
yetkililerinin halkla buluşma vesilesi olan ‘takbiran’ törenlerine bu yıl
değişiklik yaşandı. İşte Jokowi’ni bu bayramı Açe’de geçirmek ve bu kutlamaları
resmet başlatmak amacıyla Banda Açe’ye gelişi bu geleneksel serüvenin bir
devamı olmaklığıyla önem taşıyor.
Jokowi’nin Banda Açe ziyareti, Arefe
akşamı yatsı namazını müteakip, Beytürrahman Camii önünde yapılan Bayram
kutlamalarını başlattı. Malay dünyasının genelinde de geleneksel çalgılardan
biri olan Debuk’u çalmasıyla törenler resmen başlamış oldu. geleneksel dini
eğitim kurumları pesantrenlere mensup öğrencilerin birbirinden ilginç süslenmiş
araçlardaki ilâhi grupları ve ellerinde meşaleler taşıyan kortej eşliğindeki
yürüyüşünü izledi. Bayram sabahı da gene aynı camide, yani Beytürrahman’da
Bayram namazını kılarak Açeliler bayramlaştı. Ardından da her zamanki gibi,
bazı ailelere süpriz ziyaretlerde bulundu.
Bu ziyaretin günün politik ilişkileri
bağlamında bir tür popüler kazanım aracı kılınacağı düşünülebilir elbette.
Ancak bundan önce, Açe bağlamında bu kutlamaların neye tekabül ettiğine
değinmek gerekir. 15 Ağustos 2015 Helsinki Barış Anlaşması’nın onuncu yıl
dönümüne tekabül ediyor. Açe Barışı’nın Endonezya için ne denli önemli olduğuna
kuşku yok. Yıl dönümüne az bir süre kalan Başkan Jokowi’nin Açe’yi hem de
Ramazan Bayramı münasebetiyle ziyareti onuncu yıl toplantıları, konferansları
çerçevesinde Açeli yönetecilerle yapılacak değerlendirmeler için, belki de son
bir görüş alış verişi niteliği taşıyordu. Basına yansıyan fotoğrafları
izleyecek olursak, sadece Açe Valisi Dr. Zeyni Abdullah’la değil, Açe
geleneksel yönetiminde önemli bir yeri olan “Wali Nanggroe” olarak seçilen
Malik Mahmud’la da görüş alış verişinde bulunduğu anlaşılıyor.
Bu noktada Helsinki Barış Anlaşması’nın
hem merkezi hükümet hem de Açe bağlamında getirdiği geniş barış ortamının
rahatlığına rağmen, Anlaşma metninin önemli bir bölümünün halen sürüncemede
bırakılmış olduğu dikkate alındığında, hiç kuşku yok ki, kayda değer bir
rahatsızlığın varlığına da dikkat çekmek gerekir. Bu noktada, Açe’deki
neredeyse tüm toplumsal kesimlerle içiçe biri olarak barışın tam anlamıyla
yerleşebilmesi için on yıllık sürenin hiç de az olmamasına rağmen, halen kat
edilecek epeyce yol olduğuna da işaret etmekte fayda var. Bir önceki başkan,
Susilo Bambang Yudhoyono’nun başından itibaren önemli katkılarda bulunduğu Açe
Barış süreci bir siyasi miras olarak şimdi Jokowi’nin “denetiminde”.
Jokowi’nin Bayram ziyareti, Başkan
olmasından bu yana geçen kısa sürede yaptığı ilk ziyaret değil. Tsunaminin 10.
yıl anma törenlerine katılacağı açıklanmasına rağmen, katılamasa da, Mart ayı
başlarında Açe’ye geldi ve Weh Adası yönetim merkezi Sabang’da uzun yıllardır
bir türlü bitirilemeyen serbest ticaret bölgesi sürecinin artık bitirilmesi
konusunda iradesini gösterdi. Ardından, Kuzey Açe’de Sumatra Adası’nın en büyük
barajı inşasına ‘ilk taşı’ koydu.
Jokowi’nin Açe’ye yaptığı bayram
ziyareti, sadece Cakarta’da bayram kutlamaları geleneğinin yeni bir yönelim
kazanarak bozulmasına değil, Açe’deki barış anlaşmasının tüm unsurlarıyla
hayata geçirilmesi noktasında da bugüne kadar ki gecikmenin bir an önce
telâfisine de yol açması beklentisi yüksek. Böylece, Açelilerin bayramları çok
daha huzurlu ve neşe içinde geçirecekleri bir ortam da hazırlanmış olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder